Akty prawne Dz.U.96.62.286 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ z
dnia 28 maja 1996 r. w
sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach
związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych
pracownika. (Dz. U. z dnia 1
czerwca 1996 r.) Na
podstawie art. 2981 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje: Rozdział 1 Dokumentowanie podjęcia
pracy przez pracownika § 1. 1. Pracodawca
może żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie złożenia następujących
dokumentów: 1) wypełnionego
kwestionariusza osobowego wraz z niezbędną liczbą fotografii, 2) świadectwa
pracy z poprzedniego miejsca pracy, 3) dokumentów
potwierdzających kwalifikacje zawodowe, wymagane do wykonywania oferowanej
pracy, 4) świadectwa
ukończenia szkoły podstawowej - w przypadku osoby niepełnoletniej,
ubiegającej się o zatrudnienie w celu przygotowania zawodowego, 5) orzeczenia
lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym
stanowisku, 6) innych
dokumentów, jeżeli obowiązek ich przedłożenia wynika z odrębnych przepisów. 2. Osoba
ubiegająca się o zatrudnienie może dodatkowo przedłożyć dokumenty
potwierdzające umiejętności i osiągnięcia zawodowe, świadectwa pracy z
poprzednich miejsc pracy oraz dokumenty stanowiące podstawę do korzystania ze
szczególnych uprawnień w zakresie stosunku pracy. 3. Pracodawca
przechowuje w aktach osobowych pracownika odpisy lub kopie składanych
dokumentów. Pracodawca może żądać od pracownika przedłożenia oryginałów tych
dokumentów tylko do wglądu lub sporządzenia ich odpisów albo kopii. 4. Pomocniczy
wzór kwestionariusza osobowego stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia. § 2. 1. Pracodawca
sporządza umowę o pracę co najmniej w dwóch
jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden doręcza się pracownikowi, a
drugi włącza do jego akt osobowych. 2. Przepis
ust. 1 stosuje się odpowiednio do pisemnego potwierdzenia przez pracodawcę
rodzaju umowy o pracę zawartej z pracownikiem i warunków tej umowy.
Potwierdzenie to doręcza się pracownikowi za pisemnym potwierdzeniem odbioru. 3. Pomocniczy
wzór umowy o pracę stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia. § 3. Pracodawca
przed dopuszczeniem pracownika do pracy uzyskuje jego pisemne potwierdzenie
zapoznania się z treścią regulaminu pracy oraz z przepisami i zasadami dotyczącymi
bezpieczeństwa i higieny pracy, a także z zakresem informacji objętych
tajemnicą określoną w obowiązujących ustawach dla umówionego z pracownikiem
rodzaju pracy. § 4. Jeżeli
zachodzi taka potrzeba, pracodawca w związku z zatrudnieniem pracownika
wystawia legitymację służbową, przepustkę albo inny dokument upoważniający
pracownika do przebywania na terenie zakładu pracy lub załatwiania spraw
służbowych poza zakładem. § 5. Jeżeli
świadectwo pracy przedłożone przez pracownika zawiera wzmiankę o zajęciu
wynagrodzenia za pracę, pracodawca zawiadamia o zatrudnieniu takiego
pracownika komornika prowadzącego postępowanie egzekucyjne oraz pracodawcę,
który wydał świadectwo (art. 884 § 3 Kodeksu postępowania cywilnego). Rozdział 2 Prowadzenie akt
osobowych i dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy § 6. 1. Pracodawca
zakłada i prowadzi oddzielne dla każdego pracownika akta osobowe. 2. Akta
osobowe pracownika składają się z 3 części i obejmują: 1) w
części A - dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie,
określone w przepisach § 1 ust. 1 i 2; 2) w
części B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu
zatrudnienia pracownika, w tym: a) umowę
o pracę, a także zakres czynności (zakres obowiązków), jeżeli pracodawca
dodatkowo w tej formie określił zadania pracownika wynikające z umowy o
pracę, b) pisemne
potwierdzenie zapoznania się przez pracownika z przepisami i informacjami
określonymi w § 4 oraz zaświadczenia o ukończeniu wymaganego szkolenia w
zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, c) oświadczenie
pracownika będącego rodzicem lub opiekunem dziecka, o którym mowa w art. 1295
pkt 3, art. 178 § 2 i art. 188 Kodeksu pracy,
o zamiarze lub o braku zamiaru korzystania z uprawnień określonych w tych
przepisach, d) dokumenty
dotyczące powierzenia pracownikowi mienia z obowiązkiem zwrotu albo do
wyliczenia się, e) dokumenty
związane z podnoszeniem przez pracownika kwalifikacji zawodowych, f) oświadczenia
dotyczące wypowiedzenia pracownikowi warunków umowy o pracę lub zmiany tych
warunków w innym trybie, g) dokumenty
związane z przyznaniem pracownikowi nagrody lub wyróżnienia oraz wymierzeniem
kary porządkowej, h) pisma
dotyczące udzielenia pracownikowi urlopu wychowawczego oraz urlopu
bezpłatnego, i) orzeczenia
lekarskie wydane w związku z przeprowadzonymi badaniami okresowymi i
kontrolnymi, j) umowę
o zakazie konkurencji, jeżeli strony zawarły taką umowę w okresie
pozostawania w stosunku pracy, k) korespondencję
z reprezentującą pracownika zakładową organizacją związkową we wszystkich
sprawach ze stosunku pracy wymagających współdziałania pracodawcy z tą
organizacją lub innymi podmiotami konsultującymi sprawy ze stosunku pracy, l) informacje
dotyczące wykonywania przez pracownika powszechnego obowiązku obrony; 3) w
części C - dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia, w tym: a) oświadczenie
o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę, b) kopię
wydanego pracownikowi świadectwa pracy, c) potwierdzenie
dokonania czynności związanych z zajęciem wynagrodzenia za pracę w związku z
prowadzonym postępowaniem egzekucyjnym (art. 884 § 2 Kodeksu postępowania
cywilnego), d) umowę
o zakazie konkurencji po rozwiązaniu stosunku pracy, jeżeli strony zawarły
taką umowę, e) orzeczenia
lekarskie wydane w związku z przeprowadzonymi badaniami okresowymi po
rozwiązaniu stosunku pracy. 3. Dokumenty
znajdujące się w poszczególnych częściach akt osobowych powinny być ułożone w
porządku chronologicznym oraz ponumerowane; każda z tych części powinna
zawierać pełny wykaz znajdujących się w nich dokumentów. 4. Pomocnicze
wzory pism dotyczących oświadczeń pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę,
wypowiedzeniu warunków umowy o pracę oraz rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia
stanowią załączniki nr 3-6 do rozporządzenia. § 7. Pracodawca
prowadzi dokumentację dotyczącą podejrzeń o choroby zawodowe, chorób
zawodowych, wypadków przy pracy oraz wypadków w drodze do pracy i z pracy, a
także świadczeń związanych z tymi chorobami i wypadkami. § 8. Pracodawca
zakłada i prowadzi odrębnie dla każdego pracownika: 1) kartę
ewidencji czasu pracy w zakresie obejmującym pracę w niedziele i w święta, w
porze nocnej, w godzinach nadliczbowych oraz w dodatkowe dni wolne od pracy,
a także dyżury, urlopy, zwolnienia od pracy oraz inne usprawiedliwione i nie usprawiedliwione nieobecności w pracy; w stosunku do
pracowników młodocianych pracodawca uwzględnia w ewidencji także czas ich
pracy przy pracach wzbronionych młodocianym, których wykonywanie jest
dozwolone w celu odbycia przez nich przygotowania zawodowego, 2) imienną
kartę (listę) wpłacanego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych
z pracą, 3) kartę
ewidencyjną przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony
indywidualnej, a także wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za używanie własnej
odzieży i obuwia oraz ich pranie i konserwację. § 9. W
sytuacji określonej w art. 231 Kodeksu pracy albo w odrębnych
przepisach przewidujących następstwo prawne nowego pracodawcy w stosunkach
pracy nawiązanych przez poprzedniego pracodawcę, dotychczasowy pracodawca
jest obowiązany przekazać akta osobowe pracownika oraz pozostałą dokumentację
w sprawach związanych z jego stosunkiem pracy pracodawcy przejmującemu tego
pracownika. § 10. Przepisy
rozporządzenia dotyczące umowy o pracę stosuje się odpowiednio do innych
aktów stanowiących podstawę nawiązania stosunku pracy, z zastrzeżeniem
odrębności wynikających z tych aktów. Rozdział 3 Przepisy przejściowe i
końcowe § 11. W
okresie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia pracodawcy
dostosują prowadzoną dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy
oraz akta osobowe pracowników do przepisów tego rozporządzenia. § 12. Rozporządzenie
wchodzi w życie z dniem 2 czerwca 1996 r. |