Akty prawne Dz.U.96.158.813 ROZPORZĄDZENIE MINISTRÓW GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ I
BUDOWNICTWA ORAZ ROLNICTWA I GOSPODARKI ŻYWNOŚCIOWEJ z dnia 17 grudnia 1996 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków.* (Dz. U. z dnia 31 grudnia 1996 r.) Na
podstawie art. 26 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo
geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. Nr 30, poz. 163 i Nr 43, poz. 241, z 1990
r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 103, poz. 446 oraz z 1996 r. Nr 106, poz.
496) zarządza się, co następuje: Dział I CZĘŚĆ OGÓLNA Rozdział 1 Przepisy ogólne § 1. 1. Rozporządzenie
reguluje: 1) sposób
zakładania i prowadzenia ewidencji gruntów i budynków, zwanej dalej
"ewidencją", 2) zakres
danych (informacji szczegółowych) objętych tą ewidencją, 3) sposób
i terminy sporządzania terenowych i krajowych zestawień zbiorczych danych
objętych ewidencją, a także rodzaje budynków, które nie będą wykazywane w
ewidencji, 2. Ilekroć
w rozporządzeniu jest mowa o ustawie bez bliższego określenia, należy przez
to rozumieć ustawę z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne
(Dz. U. Nr 30, poz. 163 i Nr 43, poz. 241, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991
r. Nr 103, poz. 446 oraz z 1996 r. Nr 106, poz. 496). § 2. 1. Ewidencja
ma na celu gromadzenie i dostarczanie danych na potrzeby zagospodarowania
przestrzennego, wymiaru podatków, innych obciążeń publicznoprawnych,
oznaczenia nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej i
gospodarki gruntami oraz zapewnienie ochrony interesów majątkowych stron
obrotu nieruchomościami. 2. Ewidencja
obejmuje dane dotyczące praw przedmiotowych i podmiotowych. W opisie
przedmiotów wykorzystuje się dane gromadzone w państwowym zasobie geodezyjnym
i kartograficznym. Informacje dotyczące praw podmiotowych wynikają z danych
ujawnionych w księgach wieczystych i innych dokumentach. 3. Zakres
przedmiotowy i podmiotowy ewidencji obejmuje informacje dotyczące: 1) gruntów
- ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich
klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów,
jeśli zostały założone dla nieruchomości, w której skład wchodzą grunty, 2) budynków
- ich położenia, przeznaczenia, funkcji użytkowych i ogólnych danych
technicznych, 3) właściciela,
a w odniesieniu do gruntów państwowych i komunalnych - innych osób fizycznych
i prawnych, w których władaniu znajdują się grunty i budynki lub ich części, 4) miejsca
zamieszkania lub siedziby osób wymienionych w pkt 3, 5) wpisu
do rejestru zabytków. § 3. 1. Ewidencja
obejmuje całe terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wyjątkiem morza
terytorialnego. 2. Ewidencja
stanowi podstawę krajowego systemu informacji o terenie. § 4. 1. Przedmiotami
ewidencji są działki gruntu oraz budynki. 2. Działkę
gruntu, zwaną dalej "działką", stanowi ciągły obszar gruntu,
jednorodny ze względu na stan prawny. 3. Działki
graniczące ze sobą można wykazywać w ewidencji gruntów, nawet gdy stanowią
przedmiot tych samych praw, jeżeli: 1) wyodrębnione
zostały w wyniku podziału nieruchomości, zgodnie z zasadami określonymi w
przepisach szczególnych, 2) są wyszczególnione
w istniejących dokumentach dotyczących stanu prawnego nieruchomości;
dokumentami tymi są księgi wieczyste, zbiory dokumentów, akty notarialne,
akty własności ziemi, orzeczenia sądowe i decyzje administracyjne, 3) ich
wydzielenie jest celowe ze względu na stan faktyczny. 4. Tereny
komunikacyjne (koleje, drogi i inne) oraz grunty pod wodami (rzekami,
potokami, rowami i innymi), w razie wzajemnego przecinania się, stanowią
odrębne działki, jeżeli: 1) wody
powierzchniowe, z wyjątkiem płynących rurociągami lub krytymi kanałami,
dzielą tereny kolejowe i drogi na odrębne działki, 2) kolej
dzieli drogi na odrębne działki, 3) drogi
wyższej kategorii dzielą drogi niższej kategorii na odrębne działki. 5. Budynkiem,
w rozumieniu rozporządzenia, jest budynek określony w przepisach prawa
budowlanego, wymagający zgłoszenia lub pozwolenia na budowę. Za budynek uważa
się również jego część stanowiącą segment pionowy w układzie bliźniaczym lub
szeregowym i będącą przedmiotem odrębnych praw własności, choćby była
wzniesiona na jednej działce i stanowiła jedną całość architektoniczną. 6. Lokalem
w rozumieniu rozporządzenia jest lokal określony w przepisach o własności
lokali. 7. Ewidencja
nie obejmuje budynków: 1) położonych
na gruntach, które uważa się zgodnie z odrębnymi przepisami za niezbędne na
cele obronności i bezpieczeństwa państwa, 2) na
terenach zamkniętych, o których mowa w art. 2 pkt 9 ustawy. 8. Pole
powierzchni działki określa się w hektarach i wykazuje z dokładnością zapisu
do jednego metra kwadratowego. § 5. 1. Podmiotami
ewidencji są właściciele (współwłaściciele) gruntów oraz budynków. 2. Podmiotami
ewidencji są również użytkownicy (współużytkownicy) wieczyści oraz samoistni
posiadacze (współposiadacze) gruntów. 3. Współwłaściciele,
o których mowa w ust. 1, oraz współużytkownicy wieczyści i współposiadacze
samoistni, o których mowa w ust. 2, są podmiotami ewidencjonowanymi wspólnie. 4. Podmioty
ewidencji wykorzystywane są do identyfikacji gruntów oraz ich zaliczania do
grup rejestrowych, o których mowa w § 25 ust. 1. § 6. 1. Prowadzenie
ewidencji jest działaniem ciągłym. 2. Wojewoda,
wykonując zadania organu państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej,
określone w art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy, zapewnia współdziałanie organu
prowadzącego ewidencję z ośrodkiem dokumentacji geodezyjnej i
kartograficznej, o którym mowa w art. 40 ust. 2 ustawy, w celu zapewnienia
aktualności ewidencji, racjonalnego wykorzystania zasobów osobowych i
sprzętowych, właściwego zabezpieczenia zbiorów oraz sprawnej obsługi osób
korzystających z ewidencji, a także ustala administratora sieci komputerowej
oraz określa tryb udzielania i zakres uprawnień dla poszczególnych
użytkowników sieci. 3. Prowadzenie
ewidencji obejmuje czynności prawno-administracyjne oraz techniczne.
Czynności techniczne związane są z obsługą zbiorów danych ewidencyjnych i
osób korzystających z tych zbiorów. 4. Czynności
techniczne wykonuje ośrodek dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej, o
którym mowa w art. 40 ust. 2 ustawy, zwany dalej "ośrodkiem
dokumentacji". § 7. 1. Ewidencja
stanowi jeden spójny system informacyjny. 2. Ewidencję
prowadzi się w dostosowaniu do administracyjnego podziału kraju, z
uwzględnieniem potrzeb związanych z wykonywaniem zadań wymienionych w art. 21
ustawy. 3. Wgląd
do ewidencji nie obejmuje źródłowej dokumentacji geodezyjnej. 4. Wyrysy
i wypisy (wydruki) z ewidencji oraz kopie map ewidencyjnych są dokumentami
urzędowymi, jeżeli zostały uwierzytelnione przez organ prowadzący ewidencję. 5. Opłaty
za wydanie dokumentów wymienionych w ust. 4 stanowią środki Funduszu
Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. § 8. 1. Ewidencję
prowadzi się w systemie informatycznym, którego podstawę stanowi komputerowa
baza danych. 2. Komputerowa
baza danych ewidencyjnych stanowi integralną część państwowego zasobu
geodezyjnego i kartograficznego. 3. Wchodzące
w skład bazy komputerowej zbiory danych podlegają archiwizacji. § 9. 1. Ewidencja
zawiera dane wynikające ze stanów prawnych, a w przypadku braku tych danych,
przyjmuje się dane wynikające ze stanów faktycznych. 2. Stan
prawny i faktyczny dotyczy przedmiotu i podmiotu ewidencji. 3. Zapisy
w ewidencji są zgodne z treścią danych, o których mowa w ust. 1, oraz
dokumentów uzyskanych w wyniku czynności urzędowych lub dostarczonych przez
osoby zainteresowane. Rozdział 2 Podział kraju dla celów
ewidencji § 10. 1. Dla
założenia i prowadzenia ewidencji przyjmuje się istniejący podział obszaru
kraju dla celów ewidencji, oparty na zasadniczym terytorialnym podziale
państwa. 2. Podstawowymi
obszarami podziału kraju dla celów ewidencji są: 1) jednostka
ewidencyjna, 2) obręb, 3) działka. 3. Powstałe
w związku z przyjęciem podziału obszaru kraju dla celów ewidencji sieci
granic stanowią układ odniesień przestrzennych dla danych o przedmiotach i
podmiotach objętych ewidencją oraz dla informacji geograficznych
przypisywanych obszarom tego podziału w ramach krajowego systemu informacji o
terenie. § 11. 1. Jednostkę
ewidencyjną stanowi obszar gruntów położonych w granicach administracyjnych
gminy, a w przypadku gdy w skład gminy wchodzi miejscowość o statusie miasta
albo wyodrębnionej dzielnicy - również w granicach administracyjnych miasta
lub wyodrębnionej dzielnicy. 2. Jednostkę
ewidencyjną określa nazwa własna oraz obowiązujący identyfikator rejestru
terytorialnego Głównego Urzędu Statystycznego. § 12. 1. Jednostka
ewidencyjna dzieli się na obręby. 2. Podziału
na obręby i ustalenia ich granic dokonuje organ prowadzący ewidencję, po
uzgodnieniu z właściwymi miejscowo organami statystycznymi i zagospodarowania
przestrzennego. Wyniki tych ustaleń wykazuje się na mapie przeglądowej
sporządzonej w zależności od wielkości obszaru w skali 1:10.000 lub 1:25.000. 3. Przy
projektowaniu przebiegu granic obrębów uwzględnia się podział na rejony
statystyczne i obwody spisowe. 4. Granice
obrębów powinny być zgodne z granicami wsi, miejscowości i sołectw. 5. Granice
obrębów stanowią granice działek. Obszar obrębu tworzy powierzchnia
wszystkich działek ewidencyjnych wchodzących w jego skład. 6. W
miastach (dzielnicach), tam, gdzie to możliwe, granice obrębów pokrywają się
z granicami określonymi w szczególności przez wody, ulice, linie kolejowe i
obejmują w całości tereny o jednorodnej zabudowie i zagospodarowaniu. 7. Teren
zamknięty, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy, może stanowić obręb
ewidencyjny. 8. Obręb
otrzymuje numer porządkowy lub nazwę oraz numer porządkowy identyfikujący go
jednoznacznie w obszarze jednostki ewidencyjnej. 9. W
obszarze obrębu działkę identyfikuje numer porządkowy, który, raz
ustanowiony, pozostaje elementem odpowiednio związanym z oznaczeniem każdej
jej części powstałej w razie podziału. W przypadku połączenia działek, nowo
powstałą działkę oznacza się nowym numerem porządkowym. Rozdział 3 Dane ewidencyjne § 13. 1. Dane
ewidencyjne przechowuje się w formie komputerowych zbiorów danych opisowych
oraz mapy numerycznej. 2. Zbiory
główne stanowią: 1) Wykaz
podmiotów oznaczony symbolem - WP, 2) Rejestr
gruntów oznaczony symbolem - RG, 3) Rejestr
budynków oznaczony symbolem - RB, 4) Kartoteka
budynków oznaczona symbolem - KB, 5) Lista
władających oznaczona symbolem - LW. 3. Zbiory
pomocnicze stanową: 1) Skorowidz
działek oznaczony symbolem - SD, 2) Skorowidz
adresów budynków oznaczony symbolem - SB, 3) Archiwum
zapisów wycofanych oznaczone symbolem - AZ, 4) Dziennik
zgłoszeń zmian oznaczony symbolem - DZ, 5) Zestawienie
gruntów oznaczone symbolem - ZG. § 14. 1. Wykaz
podmiotów stanowi rejestr podmiotów. Rejestr prowadzony w granicach obrębu i
jednostki ewidencyjnej służy do rejestracji i identyfikacji podmiotów
ewidencji wymienionych w § 5 ust. 1 i 2 oraz służy do ustalenia łącznego
stanu posiadania podmiotu w obrębie i jednostce ewidencyjnej. 2. Pozycję
rejestrową tworzy pozycja wykazu podmiotów. Pozycję rejestrową stanowi
ewidencyjny opis podmiotu zgodny z danymi wymienionymi w § 24 ust. 2. Pozycja
ta jest określona numerem, który może być użyty tylko raz dla celów
identyfikacyjnych. 3. W
wykazie pozycji rejestrowych właściciele lokali figurują jako
współwłaściciele lub współużytkownicy wieczyści w częściach ułamkowych gruntu
zabudowanego. Dane opisowe o budynku, w którym wyodrębniono lokale, znajdują
się w kartotece budynku. 4. Dla
każdego podmiotu, o którym mowa w § 5 ust. 3, tworzącego pozycję rejestrową
określa się charakter współwłasności lub współużytkowania wieczystego
(ułamkowa, łączna) oraz wysokość udziału we współwłasności lub
współużytkowaniu. 5. Zakres
informacji zawartych w wykazie podmiotów określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia. § 15. 1. Rejestr
gruntów zawiera ewidencyjne opisy działek, identyfikuje te działki z
określoną w rozumieniu Kodeksu cywilnego nieruchomością oraz umożliwia
wyszukanie danych opisujących budynki wchodzące w skład nieruchomości. 2. Rejestr
gruntów dzieli się na jednostki rejestrowe gruntów odpowiadające
poszczególnym nieruchomościom położonym w granicach obrębu. 3. Jednostka
rejestrowa gruntów, oznaczona identyfikatorem, zawiera informacje
przedmiotowe i podmiotowe; informacje podmiotowe oznaczone są numerem pozycji
rejestrowej, a informacje przedmiotowe tworzy ciąg ewidencyjnych opisów
działek wchodzących w skład nieruchomości, zawierających dane wymienione w §
26 ust. 1. 4. Identyfikator
jednostki rejestrowej gruntów składa się z: 1) symbolu
oznaczonego literą "G", 2) numeru
pozycji rejestrowej, 3) kolejnego
numeru porządkowego w ramach pozycji rejestrowej. 5. Działki
ewidencyjne, dla których stwierdza się jedynie posiadanie samoistne,
wykazywane są w jednej jednostce rejestrowej gruntów dla określonej pozycji
rejestrowej. 6. Zakres
informacji zawartych w Rejestrze gruntów określa załącznik nr 2 do
rozporządzenia. § 16. 1. Rejestr
budynków zawiera dane ewidencyjne o budynkach stanowiących odrębny od gruntu
przedmiot własności (nieruchomość budynkowa). 2. Rejestr
budynków dzieli się na jednostki rejestrowe budynków, odpowiadające
poszczególnym nieruchomościom budynkowym. 3. Jednostkę
rejestrową budynków, oznaczoną identyfikatorem, tworzy ciąg ewidencyjnych
opisów budynków wchodzących w skład jednej nieruchomości budynkowej oraz
informacja o powiązaniu z działką gruntową, na której te budynki są
wzniesione. 4. Identyfikator
jednostki rejestrowej budynków składa się z: 1) symbolu
oznaczonego literą "B", 2) numeru
pozycji rejestrowej, 3) kolejnego
numeru porządkowego w ramach pozycji rejestrowej. 5. Zakres
informacji zawartych w Rejestrze budynków określa załącznik nr 3 do
rozporządzenia. § 17. 1. Kartoteka
budynków zawiera dane opisujące budynki. Kartotekę budynków tworzy ciąg
danych opisujących budynki, przy czym każdy opis oznaczony jest numerem
działki, na której wzniesiony jest budynek w dniu założenia kartoteki, oraz
kolejnym numerem budynku w ramach tej działki. 2. Zakres
danych zawartych w Kartotece budynków określa załącznik nr 4 do
rozporządzenia. § 18. 1. Lista
władających służy do identyfikacji osób i jednostek organizacyjnych, które na
mocy odrębnych uprawnień do nieruchomości lub jej części są jej posiadaczami
zależnymi. 2. Pozycję
listy oznaczoną w ramach jednostki ewidencyjnej numerem porządkowym,
stanowiącym numer ewidencyjny władającego, tworzy ewidencyjny opis
władającego zgodny z danymi określonymi w § 24 ust. 2 oraz numer grupy
(podgrupy) rejestrowej. 3. Zakres
danych zawartych w Liście władających określa załącznik nr 5 do
rozporządzenia. § 19. 1. Skorowidz
działek służy do identyfikacji działek z jednostką rejestrową. 2. Skorowidz
adresów budynków służy do identyfikacji adresu budynku z jednostką rejestrową
i działką. 3. Zakres
danych zawartych w Skorowidzu działek i Skorowidzu adresów budynków określają
załączniki nr 6 i 7 do rozporządzenia. § 20. Archiwum
zapisów wycofanych obejmuje dane wycofane z ewidencji w wyniku aktualizacji i
umożliwia odtworzenie dokonywanych zmian. § 21. 1. Dziennik
zgłoszeń zmian służy do ewidencjonowania dokumentów i zgłoszeń stanowiących
podstawę dokonywania zmian. 2. Zakres
informacji zawartych w Dzienniku zgłoszeń zmian określa załącznik nr 8 do
rozporządzenia. § 22. 1. Zestawienie
gruntów stanowi zbiór służący w szczególności do ustalania lub określania
wymiaru obciążeń publicznoprawnych, związanych z gruntami i budynkami. 2. Zestawienie
gruntów stanowi spis powierzchni ogółem i wartości wszystkich użytków i klas
gruntów wchodzących w skład gospodarstw rolnych (leśnych) i nieruchomości, z
uwzględnieniem ich przynależności do poszczególnych grup rejestrowych. 3. Zestawienie
gruntów sporządza się dla obrębu i jednostki ewidencyjnej. 4. Zakres
danych zawartych w Zestawieniu gruntów określa załącznik nr 9 do
rozporządzenia. § 23. 1. Mapa
ewidencyjna gruntów i budynków, zwana dalej "mapą ewidencyjną",
przedstawia usytuowanie działek i budynków w przestrzeni. 2. Mapa
ewidencyjna jest mapą numeryczną. Jej edycję stanowią mapy obrębowe o kroju
arkuszowym. 3. Mapa
ewidencyjna zawiera: 1) granice
jednostek terytorialnego podziału państwa, 2) granice
jednostek ewidencyjnych, 3) granice
obrębów, 4) granice
działek, 5) opis
i kontury użytków gruntowych, w tym ekologicznych, 6) opis
i kontury klas gleboznawczych, 7) usytuowanie
budynków, 8) stabilizowane
(trwałe) punkty graniczne, 9) numery
ewidencyjne działek, 10) numery
porządkowe budynków, 11) numery
ewidencyjne budynków, 12) numery
punktów załamania linii granicznych, 13) nazwy
ulic i oznaczenia dróg publicznych, 14) informacje
porządkowe przewidziane odrębnymi przepisami. 4. Mapa
ewidencyjna, w zależności od stopnia zurbanizowania terenu i struktury
władania gruntów, przyjmuje skale: 1:500, 1:1.000, 1:2.000 lub 1:5.000. § 24. 1. Dane
ewidencyjne dotyczące podmiotu (podmiotów) ewidencji stanowią: 1) określenie
podmiotu, 2) numery
pozycji rejestrowych, 3) rodzaj
współwłasności lub współużytkowania wieczystego, 4) udział
we współwłasności lub współużytkowaniu wieczystym, 5) numer
grupy rejestrowej. 2. Określenie
podmiotu ewidencji następuje przez podanie: 1) dla
osób fizycznych: a) nazwiska,
imion oraz imion rodziców, b) adresu
stałego zamieszkania, c) identyfikatora
zgodnego z systemem PESEL, 2) dla
osób prawnych, z zastrzeżeniem pkt 3 i 4, oraz jednostek organizacyjnych nie
posiadających osobowości prawnej: a) nazwy
pełnej i skróconej, b) siedziby, c) identyfikatora
zgodnego z rejestrem REGON, d) numeru
rejestru podmiotów gospodarczych, 3) dla
Skarbu Państwa: a) nazwy
"Skarb Państwa", b) pełnej
nazwy jednostki organizacyjnej, która Skarb Państwa reprezentuje, c) siedziby
jednostki organizacyjnej, 4) dla
gminy (związku międzygminnego): a) pełnej
nazwy gminy (związku), b) siedziby
gminy (związku). 3. Do
określenia podmiotu ewidencji mogą być stosowane także inne systemy
identyfikacyjne. § 25. 1. Ustala
się następujący podział gruntów na grupy rejestrowe: 1) grupa
1 - grunty Skarbu Państwa, z wyłączeniem gruntów przekazanych w użytkowanie
wieczyste, 2) grupa
2 - grunty Skarbu Państwa przekazane w użytkowanie wieczyste, 3) grupa
3 - grunty państwowych osób prawnych, 4) grupa
4 - grunty gmin i związków międzygminnych, z wyłączeniem gruntów przekazanych
w użytkowanie wieczyste, 5) grupa
5 - grunty gmin i związków międzygminnych, przekazane w użytkowanie
wieczyste, 6) grupa
6 - grunty komunalnych osób prawnych, 7) grupa
7 - grunty osób fizycznych, 8) grupa
8 - grunty spółdzielni, 9) grupa
9 - grunty kościołów i związków wyznaniowych, 10) grupa
10 - grunty wspólnot gruntowych, 11) grupa
11 - grunty osób prawnych nie wymienionych w punktach poprzednich. 2. W
ramach grupy 1 wyodrębnia się następujące podgrupy: 1) podgrupa
1.1 - grunty wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, 2) podgrupa
1.2 - grunty znajdujące się w zarządzenie lub posiadaniu Państwowego
Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, 3) podgrupa
1.3 - grunty znajdujące się w zarządzie i posiadaniu państwowych jednostek
organizacyjnych, z wyłączeniem Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy
Państwowe, 4) podgrupa
1.4 - pozostałe grunty Skarbu Państwa. 3.
W ramach grupy 4 wyodrębnia się podgrupy: 1) podgrupa
4.1 - grunty tworzące zasób gruntów komunalnych, 2) podgrupa
4.2 - grunty komunalne znajdujące się w zarządzie lub posiadaniu jednostek
organizacyjnych gmin i związków międzygminnych, 3) podgrupa
4.3 - pozostałe grunty gminy (związków międzygminnych). 4. W
ramach grupy 7 wyodrębnia się podgrupy: 1) podgrupa
7.1 - grunty wchodzące w skład gospodarstw rolnych, 2) podgrupa
7.2 - grunty nie wchodzące w skład gospodarstw rolnych. 5. W
przypadku współwłasności grunty zalicza się do odpowiednich grup i podgrup
rejestrowych według wielkości udziałów. 6. Szczegółowe
zasady zaliczenia gruntów do grup i podgrup rejestrowych określa załącznik nr
10 do rozporządzenia. § 26. 1. Dane
ewidencyjne działki stanowią: 1) data
ostatniej weryfikacji danych, 2) identyfikator
działki składający się z właściwego identyfikatora rejestru terytorialnego
Głównego Urzędu Statystycznego, uzupełnionego numerem obrębu i numerem
działki, 3) identyfikator
jednostki rejestrowej, 4) numer
ewidencyjny władającego, 5) opis
położenia działki, 6) numer
rejonu statystycznego i obwodu spisowego, 7) wartość
gruntu, o ile jest znana, 8) pole
powierzchni ewidencyjnej, 9) numeryczny
opis granic, 10) powierzchnie
użytków z podziałem na klasy gruntu; powierzchnie możliwe do wyliczenia z
numerycznych opisów konturów zawartych w mapie numerycznej wyłącza się z
ewidencyjnego opisu działki, 11) oznaczenie
księgi wieczystej lub innego dokumentu określającego własność, 12) oznaczenie
gospodarstwa rolnego (leśnego), zgodnie z danymi organu właściwego w sprawach
podatkowych, 13) numer
wpisu do rejestru zabytków. 2. Numeryczny
opis granic działki sporządza się przy użyciu współrzędnych uzyskanych w
wyniku pomiarów bezpośrednich lub fotogrametrycznych, przedstawionych w
państwowym geodezyjnym układzie odniesienia. 3. Kontury
użytków gruntowych i klas gleboznawczych przedstawia się w sposób
umożliwiający ich jednoznaczną identyfikację. Elementy identyfikacyjne
uzyskuje się w drodze pomiarów oraz digitalizacji map analogowych lub
ortofotomapy. 4. Klasy
gleboznawcze poszczególnych użytków, ich zasięgi (kontury) i oznaczenia
przyjmuje się z operatu gleboznawczej klasyfikacji gruntów. § 27. 1. Ze
względu na sposób zagospodarowania oraz funkcję terenu, przewidzianą w
miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, rozróżnia się: 1) użytki
rolne, 2) użytki
leśne, 3) grunty
zabudowane i zurbanizowane, 4) użytki
ekologiczne oznaczone symbolem - E, 5) tereny
różne oznaczone symbolem - Tr, 6) nieużytki
oznaczone symbolem - N, 7) wody. 2. Użytki
rolne dzielą się na: 1) grunty
orne oznaczone symbolem - R, 2) sady
oznaczone symbolem - S, 3) łąki
trwałe, oznaczone symbolem - Ł, 4) pastwiska
trwałe, oznaczone symbolem - Ps. 3. Użytki
leśne dzielą się na: 1) lasy
i grunty leśne oznaczone symbolem - Ls, 2) grunty
zadrzewione i zakrzewione oznaczone symbolem - Lz. 4. Grunty
zabudowane i zurbanizowane dzielą się na: 1) tereny
mieszkaniowe oznaczone symbolem - B, 2) tereny
przemysłowe oznaczone symbolem - Ba, 3) inne
tereny zabudowane oznaczone symbolem - Bi, 4) zurbanizowane
tereny nie zabudowane oznaczone symbolem - Bp, 5) tereny
rekreacyjno-wypoczynkowe oznaczone symbolem - Bz, 6) użytki
kopalne oznaczone symbolem - K, 7) tereny
komunikacyjne, w tym: a) drogi
oznaczone symbolem - dr, b) koleje
oznaczone symbolem - Tk, c) inne
komunikacyjne oznaczone symbolem - Ti. 5. Wody
dzielą się na: 1) morskie
wody wewnętrzne oznaczone symbolem - Wm, 2) wody
śródlądowe płynące oznaczone symbolem - Wp, 3) wody
śródlądowe stojące oznaczone symbolem - Ws, 4) rowy
oznaczone symbolem - W. 6. Zurbanizowane
tereny zabudowane, objęte klasyfikacją gleboznawczą, a także sady i użytki
ekologiczne oznacza się w ewidencji symbolem złożonym z dwóch członów, z
których pierwszy określa funkcję terenu, a drugi - rodzaj użytku, wynikający
z przepisów w sprawie klasyfikacji gruntów i ustalony na obowiązującej mapie
klasyfikacyjnej. Sadów i lasów o powierzchni mniejszej od 0,1000 ha oraz
innych użytków gruntowych o powierzchni mniejszej od 0,0100 ha nie wykazuje
się w ewidencji. 7. Szczegółowe
zasady zaliczania gruntów do poszczególnych użytków określa załącznik nr 11
do rozporządzenia. § 28. 1. Dane
ewidencyjne i opisowe budynku stanowią: 1) data
ostatniej weryfikacji danych, 2) identyfikator
budynku składający się z numeru działki w dacie założenia ewidencji
budynkowej oraz numeru kolejnego budynku na tej działce; numer ten nie ulega
zmianie przy podziałach działki, 3) aktualny
numer działki, na której jest wzniesiony budynek, 4) liczba
porządkowa w skorowidzu adresów, 5) numer
jednostki rejestrowej z Rejestru gruntów lub Rejestru budynków, 6) numer
i data wpisu do rejestru zabytków, 7) oznaczenie
funkcji podstawowej budynku według wykazu kodów, 8) wartość
budynku, jeżeli jest znana, 9) rok
zakończenia budowy lub ostatniej modernizacji, 10) powierzchnia
zabudowy w metrach kwadratowych, 11) liczba
kondygnacji nadziemnych, 12) kod
charakterystyki konstrukcyjno-budowlanej, 13) kod
charakterystyki wyposażenia technicznego, 14) liczba
lokali mieszkalnych, 15) liczba
lokali o innym przeznaczeniu, 16) liczba
garaży, 17) numery
lokali stanowiących przedmiot odrębnej własności w ramach budynków, wraz z
podaniem ich funkcji i powierzchni użytkowych. 2. Kody
charakterystyk budynku, o których mowa w ust. 1 pkt 12 i 13, określa
załącznik nr 4 do rozporządzenia. § 29. 1. Ze
względu na podstawową funkcję użytkową budynku ustala się następujące rodzaje
budynków: 1) przemysłowe,
produkcyjne i energetyczne, 2) transportu
i łączności, 3) handlowe
i usługowe, 4) składowe, 5) biurowe, 6) ochrony
zdrowia i opieki społecznej, 7) mieszkalne, 8) oświaty,
nauki, kultury i kultu religijnego, 9) produkcyjne
i usługowe rolnictwa oraz gospodarcze, 10) inne. 2. Kody
funkcji budynków określa się zgodnie z Klasyfikacją rodzajową środków
trwałych (KRŚT), wprowadzoną zarządzeniem nr 51 Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego z dnia 17 grudnia 1991 r. Dział II PROWADZENIE EWIDENCJI
GRUNTÓW I BUDYNKÓW Rozdział 1 Przepisy ogólne § 30. 1. Przy
prowadzeniu ewidencji wykorzystuje się dokumentację geodezyjną, która
powstaje w wyniku pomiarów kraju wykonywanych na zlecenie państwowej służby
geodezyjnej i kartograficznej, czynności organów administracji rządowej i
organów samorządu terytorialnego oraz czynności osób realizujących swoje
prawa związane z gruntem, budynkami lub lokalami. 2. Dane
zawarte w ewidencji podlegają zmianie z urzędu lub na wniosek osób
wymienionych w art. 20 ust. 2 pkt 1 i art. 51 ustawy. 3. Zmian
w ewidencji dokonuje się na podstawie prawomocnych orzeczeń sądowych, aktów
notarialnych, ostatecznych decyzji administracyjnych, a także innych aktów
normatywnych. 4. Wprowadzenie
zmian na podstawie dokumentów nie wymienionych w ust. 3 oraz sprostowanie
błędów i omyłek w ewidencji odbywa się w trybie przepisów Kodeksu
postępowania administracyjnego. § 31. 1. Prowadzenie
ewidencji polega na podejmowaniu czynności związanych z zapewnieniem zgodnego
z przepisami jej funkcjonowania, wydawaniu decyzji administracyjnych w
zakresie przewidzianym w rozporządzeniu oraz podejmowaniu działań
modernizacyjnych ewidencji. 2. Ewidencję
zmodernizowaną lub założoną na podstawie niniejszego rozporządzenia prowadzi
się w odniesieniu do poszczególnych obrębów. § 32. 1. Do
zadań związanych z prowadzeniem ewidencji należą: 1) zakładanie
ewidencji, 2) modernizacja
ewidencji, 3) gromadzenie
i aktualizacja danych o gleboznawczej klasyfikacji gruntów, 4) wprowadzanie
zmian w ewidencji, 5) przeprowadzanie
postępowania ewidencyjnego, 6) obsługa
osób korzystających z ewidencji, 7) zarządzanie
systemem informatycznym i utrzymywanie jego gotowości do przekazywania
danych, 8) archiwizacja
danych. 2. Zbiory
danych poszczególnych jednostek ewidencyjnych wchodzą do lokalnej bazy danych
krajowego systemu informacji o terenie. § 33. W
celu założenia lub modernizacji ewidencji organ prowadzący ewidencję wydaje
wykonawcom geodezyjnych prac terenowych imienne upoważnienia do wykonywania
czynności z tym związanych. Rozdział 2 Założenie ewidencji § 34. 1. Założenie
ewidencji polega na wykonaniu czynności techniczno-administracyjnych,
związanych z utworzeniem zbiorów głównych i pomocniczych oraz pozyskaniem po
raz pierwszy danych niezbędnych do tego celu. 2. Ewidencję
zakłada się, jeżeli: 1) ewidencja
gruntów i budynków nie była założona w dniu wejścia w życie rozporządzenia, 2) ewidencja
gruntów była założona, lecz ocena stanu technicznego wykazała brak jej
przydatności dla celów modernizacji. § 35. 1. Rozpoczęcie
prac związanych z założeniem ewidencji poprzedza opracowanie i zatwierdzenie
projektu: 1) założenia
ewidencji budynków i modernizacji istniejącej ewidencji gruntów albo 2) założenia
ewidencji gruntów i budynków. 2. Projekt
modernizacji, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, wykonuje się na zasadach
określonych w § 40. 3. Organ
prowadzący ewidencję opracowuje projekt i przedstawia go wojewodzie do
zatwierdzenia. Zatwierdzenie odbywa się w drodze rozporządzenia opublikowanego
w wojewódzkim dzienniku urzędowym. 4. Zatwierdzony
projekt stanowi podstawę do przystąpienia do czynności związanych z
ustaleniem wykonawcy przewidzianych w nim prac. 5. Zawiadomienia
o projektowanym terminie przystąpienia do zakładania ewidencji i zakresie
prac dokonuje się przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej
miejscowości sposób ogłaszania. § 36. 1. Założenie
ewidencji wymaga opracowania operatu ewidencyjnego złożonego z: 1) komputerowych
zbiorów danych, 2) operatu
opisowo-kartograficznego, 3) operatu
geodezyjno-prawnego. 2. Operat
opisowo-kartograficzny jest standaryzowanym wydrukiem zawierającym połączone
zawartości komputerowych zbiorów głównych i pomocniczych, w formie
konwencjonalnych rejestrów i mapy. 3. Operat
opisowo-kartograficzny prowadzi się w dostosowaniu do zachodzących zmian. 4. Operat
geodezyjno-prawny jest zbiorem dowodów dokumentujących pierwotne wpisy do
komputerowych zbiorów danych i podlega bieżącej aktualizacji w tej części,
która dotyczy uzasadnień opisów ewidencyjnych. Operat jest przechowywany w
ośrodku dokumentacji. § 37. 1. Przy
złożeniu ewidencji stan prawny nieruchomości wykazuje się na podstawie ksiąg
wieczystych lub zbiorów dokumentów. 2. Stan
prawny nieruchomości, która nie ma założonej księgi wieczystej ani zbioru
dokumentów, może być wykazany na podstawie: 1) prawomocnych
orzeczeń sądowych, 2) ostatecznych
decyzji administracyjnych, 3) czynności
prawnych dokonywanych w formie aktów notarialnych, 4) spisanych
umów i ugód w postępowaniu sądowym i administracyjnym, 5) innych
dokumentów posiadających moc dowodową dla ustalenia prawa własności lub
władania. 3. Stwierdzenia
stanu prawnego dokonuje się z uwzględnieniem dokumentów udostępnionych przez
zainteresowanych. 4. Dokumenty
potwierdzające stan prawny nieruchomości oraz protokoły i inne materiały o
charakterze dowodowym, które powstały w trakcie czynności
geodezyjno-prawnych, gromadzi się w zbiorze dowodów operatu
geodezyjno-prawnego. § 38. 1. Przebieg
granic ustala się na podstawie dokumentacji geodezyjnej sporządzonej w
postępowaniu: 1) rozgraniczeniowym, 2) podziałowym
(administracyjnym, sądowym), 3) scaleniowym
i wymiany gruntów, 4) scaleniowym
pod skoncentrowane budownictwo jednorodzinne, 5) sądowym
w zakresie dowodów stanowiących podstawę rozstrzygnięć sądowych, 6) uwłaszczeniowym
i innych postępowaniach administracyjnych, 7) innym
dopuszczonym na podstawie przepisów zarządzenia Ministrów Gospodarki
Przestrzennej i Budownictwa oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 5
sierpnia 1996 r. w sprawie rozgraniczania nieruchomości (Monitor Polski Nr
50, poz. 469). 2. Nie
wymienione w ust. 1 granice ustalone w oparciu o zgodne oświadczenie woli
osób zainteresowanych w procesie zakładania i modernizacji ewidencji są
granicami uznawanymi za zgodne ze stanem prawnym. 3. Szczegółowe
zasady i sposób ustalenia granic przy pracach związanych z założeniem i
modernizacją ewidencji gruntów określa załącznik nr 12 do rozporządzenia. § 39. 1. Projekt
operatu opisowo-kartograficznego podlega wyłożeniu do wglądu osób
zainteresowanych przez okres co najmniej 7 dni. O wyłożeniu operatu
zawiadamia się przez wywieszenie zawiadomienia na tablicy ogłoszeń organu
prowadzącego ewidencję i właściwego miejscowo urzędu gminy. 2. Podmiotom
ewidencji doręcza się zawiadomienie o wyłożeniu projektu operatu
opisowo-kartograficznego. Zawiadomienie powinno w szczególności zawierać
informacje dotyczące: 1) założenia
nowej ewidencji, 2) miejsca
i terminu wyłożenia projektu operatu, 3) możliwości
sprawdzenia danych ujawnionych w opracowanym projekcie operatu
opisowo-kartograficznego i konsekwencji ich niesprawdzenia, 4) sporządzenia
protokołu wyłożenia projektu operatu, 5) pouczenia,
że niestawienie się w terminie i miejscu określonym w zawiadomieniu nie
stanowi przeszkody dla ujawnienia danych w operacie opisowo-kartograficznym. 3. Protokół
wyłożenia, sporządzany dla obrębu, powinien w szczególności zawierać: 1) datę
i miejsce sporządzenia oraz oznaczenie obrębu i jednostki ewidencyjnej, 2) dane
jednostki rejestrowej z opracowanego projektu operatu
opisowo-kartograficznego, 3) oznaczenie
osób zainteresowanych, wraz z adnotacją o ich stawieniu się lub niestawieniu
się, 4) zgłoszone
uwagi i wnioski lub adnotację o ich niezgłoszeniu oraz adnotację o
przedłożonych dokumentach i podpis osoby sprawdzającej, 5) stanowisko
organu prowadzącego ewidencję o zasadności zgłoszonych uwag i wniosków, 6) potwierdzenie
wprowadzenia zmian do projektu operatu opisowo-kartograficznego, 7) oznaczenie
i podpis osoby sporządzającej protokół wyłożenia. 4. Protokół
wyłożenia dołącza się do projektu operatu geodezyjno-prawnego. 5. Projekt
operatu opisowo-kartograficznego podlega zatwierdzeniu przez organ prowadzący
ewidencję gruntów. Podjęcie decyzji w tej sprawie poprzedza techniczna
kontrola całości dokumentacji tworzącej ewidencję, przeprowadzona przez
ośrodek dokumentacji. 6. Decyzję
w sprawie zatwierdzenia projektu operatu opisowo-kartograficznego podaje się
do wiadomości zainteresowanym przez jej wywieszenie na tablicy ogłoszeń w
siedzibie organu oraz właściwego miejscowo urzędu gminy na okres 14 dni, a
także przez podanie informacji w tej sprawie do wiadomości publicznej w
sposób przyjęty w danej miejscowości. Decyzję podaje się ponadto do wiadomości
publicznej w drodze obwieszczenia ogłoszonego w wojewódzkim dzienniku
urzędowym. 7. Ostateczna
decyzja w sprawie zatwierdzenia operatu opisowo-kartograficznego stanowi
podstawę do wykonania przez ośrodek dokumentacji następujących czynności: 1) umieszczenia
na dokumentach tego operatu adnotacji o ich zatwierdzeniu, 2) przyjęcia
operatu geodezyjno-prawnego, operatu opisowo-kartograficznego oraz
komputerowych zbiorów danych do państwowego zasobu geodezyjnego i
kartograficznego. 8. Ośrodek
dokumentacji przekazuje organowi prowadzącemu ewidencję kopie dokumentów
operatu opisowo-kartograficznego i geodezyjno-prawnego oraz komputerowych
zbiorów danych, w zakresie ustalonym przez wojewodę. Z czynności przekazania
sporządza się protokół. Rozdział 3 Modernizacja ewidencji § 40. 1. W
celu systematycznej poprawy obsługi osób korzystających z ewidencji
przeprowadza się jej modernizację w sposób zapewniający ciągłe
funkcjonowanie. 2. Modernizacja
ma na celu w szczególności: 1) zmianę
techniki prowadzenia ewidencji, 2) ujednolicenie
zakresu informacyjnego ewidencji i dostosowanie go do przepisów niniejszego
rozporządzenia, 3) udokumentowanie
przebiegu granic, 4) stworzenie
warunków do współdziałania z systemem ksiąg wieczystych, 5) usprawnienie
obsługi systemu podatkowego, zagospodarowania przestrzennego i statystyki
publicznej. 3. Zmiana
techniki prowadzenia ewidencji polega na: 1) wprowadzeniu
systemu informatycznego wspomagającego zarządzanie danymi, opartego na
jednolitych standardach, 2) przejściu
na komputerowe zbiory danych, 3) pełnym
zintegrowaniu mapy z danymi opisowymi, 4) wprowadzeniu
urzędowego postępowania zabezpieczającego wiarygodność danych, 5) założeniu
komputerowych zbiorów danych archiwalnych, 6) wprowadzeniu
operatu opisowo-kartograficznego dla udokumentowania stanów komputerowej bazy
danych i umożliwienia bezpośredniego wglądu w ewidencję. § 41. Modernizację
ewidencji przeprowadza się etapami określonymi w załączniku nr 13 do
rozporządzenia. § 42. Wyniki kolejnych etapów modernizacji ewidencji, w
tej ich części, która nie wiąże się z zakładaniem ewidencji budynków, nie
podlegają wyłożeniu do publicznego wglądu. Rozdział 4 Postępowanie
ewidencyjne § 43. 1. Postępowanie
ewidencyjne stanowi zespół działań podejmowanych przez organ prowadzący
ewidencję oraz ośrodek dokumentacji w celu zapewnienia prawidłowego
funkcjonowania ewidencji. 2. Postępowanie
ewidencyjne obejmuje: 1) weryfikację
danych, 2) archiwizację
danych, 3) ochronę
danych, 4) utrzymywanie
łączności operacyjnej, 5) inne
czynności, w dostosowaniu do warunków lokalnych. § 44. 1. Weryfikacja
danych obejmuje: 1) sprawdzenie
zgodności danych jednostki rejestrowej z treścią dokumentów dotyczących tej
jednostki, zawartych w zbiorze dowodów, 2) porównanie
zgodności danych dotyczących jednostki rejestrowej z wpisami zawartymi w
księdze wieczystej, dotyczącej tej jednostki, 3) sprawdzenie
zgodności wartości podanych w opisie przedmiotu z dokumentami źródłowymi, 4) porównanie
treści mapy i sytuacji terenowej, w tym przedstawionej na zdjęciach
lotniczych i stwierdzonej w trakcie inspekcji terenowych. 2. Weryfikację
wykonuje się wyrywkowo w trybie kontroli doraźnych i kompleksowo co najmniej
raz na 10 lat. 3. Wykonanie
weryfikacji kompleksowych zapewnia organ prowadzący ewidencję. 4. Kontrole
doraźne wykonuje właściwy miejscowo organ państwowej służby geodezyjnej i
kartograficznej. 5. Datę
weryfikacji danych odnotowuje się w objętych sprawdzeniem opisach
ewidencyjnych. § 45. 1. Archiwizacja
danych ewidencyjnych należy do zakresu obowiązków ośrodka dokumentacji. 2. Akta
archiwalne ewidencji, o których mowa w art. 40 ust. 4 ustawy, stanowią: 1) operat
gleboznawczej klasyfikacji gruntów, 2) roczniki
zdezaktualizowanych operatów opisowo-kartograficznych, 3) roczne
tabulogramy Dziennika zgłoszeń zmian. 3. Archiwum
użytkowe służące do obsługi osób korzystających z ewidencji stanowią: 1) operat
geodezyjno-prawny, 2) operat
ewidencyjny, 3) Archiwum
zapisów wycofanych. 4. W
komputerowej bazie danych ewidencyjnych archiwizacji podlegają: 1) określenia
podmiotów ewidencji, 2) oznaczenia
(identyfikatory) ewidencyjne, 3) oznaczenia
ksiąg wieczystych albo zbiorów dokumentów, 4) numeryczne
opisy granic działek, 5) wartości
nieruchomości, 6) powierzchnie
działek. 5. Dzienniki
zgłoszeń zmian prowadzi się systemem rocznym, zamyka się protokolarnie na
dzień 31 grudnia każdego roku i przekazuje się do archiwum zakładowego
ośrodka dokumentacji po upływie trzech lat od ich zamknięcia. § 46. 1. Baza
danych podlega ochronie przed ingerencją zewnętrzną i zniszczeniem. 2. Ośrodek
dokumentacji, realizujący zadania związane z krajowym systemem informacji o
terenie, wprowadza dane do ewidencyjnych zbiorów komputerowych. 3. Imiennego
upoważnienia wymaga wykonywanie czynności: 1) wprowadzenia
lub wymiany danych powiązanych przestrzennie z innymi danymi, 2) scalenia
wprowadzonych danych ze zbiorami istniejącymi, 3) korygowania
elementów kontrolnych, 4) archiwizacji
danych zdezaktualizowanych, 5) odnotowania
wpisu. 4. Upoważnienia,
o których mowa w ust. 3, wydaje i rejestruje właściwy miejscowo organ
państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej. 5. Kopie
komputerowych zbiorów danych przechowuje się w wojewódzkim ośrodku
dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej. § 47. Przy
przekazywaniu danych środkami łączności komputerowej stosuje się obowiązujący
standard wymiany informacji geodezyjnych. Rozdział 5 Obsługa użytkownika
ewidencji § 48. 1. Dokumentację
operacyjną ewidencji stanowią: 1) komputerowe
zbiory danych, 2) operat
opisowo-kartograficzny, 3) zbiory
dowodów wpisów, 4) archiwum
zapisów wycofanych. 2. Operatem
opisowo-kartograficznym dysponuje organ prowadzący ewidencję. Pozostałe
składniki dokumentacji operacyjnej znajdują się w ośrodku dokumentacji. § 49. 1. Zmianą
w ewidencji jest każda zmiana stanu faktycznego lub stanu prawnego działek i
budynków w zakresie danych ewidencyjnych. 2. Organ
prowadzący ewidencję rejestruje zgłoszenie zmian objętych ewidencją. 3. Zgłoszenie
wymaga formy pisemnej. 4. Za
przyjęcie zgłoszonych zmian nie pobiera się opłat. § 50. Uwzględnione
w ewidencji zmiany ośrodek dokumentacji odnotowuje przez uzupełnienie
zgłoszenia zmiany numerem jednostki rejestrowej (osoby lub działki), której
konkretnie zmiana dotyczyła, oraz daty wprowadzenia zmiany do bazy danych.
Dla zmian nie uwzględnionych ośrodek dokumentacji przygotowuje dokumenty
niezbędne do podjęcia przez organ prowadzący ewidencję stosownej decyzji. § 51. O
zmianach w ewidencji organ prowadzący ewidencję zawiadamia: 1) osoby
zainteresowane, 2) właściwy
organ w sprawach podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości, 3) właściwy
miejscowo sąd rejonowy prowadzący księgi wieczyste w przypadku zmian
dotyczących oznaczenia nieruchomości, 4) właściwe
miejscowo organy statystyczne w zakresie zmian w cechach adresowych
nieruchomości oraz dopisywanych i wykreślanych w ewidencji budynków. § 52. 1. Organ
prowadzący ewidencję udziela informacji z zakresu ewidencji. 2. Udzielanie
informacji polega na ustnym przekazaniu wiadomości uzyskanych z komputerowych
zbiorów danych bądź na umożliwieniu zainteresowanym wglądu do operatu
opisowo-kartograficznego. § 53. 1. Organ
prowadzący ewidencję uwierzytelnia wypis i wyrys oraz kopię mapy ewidencyjnej
przez opatrzenie ich stosowną klauzulą. 2. Treść
i formę wypisu i wyrysu oraz treść klauzul związanych z uwierzytelnianiem
określa załącznik nr 14 do rozporządzenia. § 54. Ośrodek
dokumentacji realizuje zamówienia na udostępnianie nietypowych zestawień
danych ewidencyjnych, w tym na mapy ewidencyjne, na uzgodnionych z
zamawiającym warunkach umownych. § 55. Urzędowe
zestawienia zbiorcze danych objętych ewidencją sporządza organ prowadzący
ewidencję, który przesyła je do właściwego miejscowo organu państwowej służby
geodezyjnej i kartograficznej. § 56. 1. Urzędowe
zestawienia zbiorcze danych objętych ewidencją stanowią: 1) wykaz
gruntów na dzień 1 stycznia każdego roku, 2) wykaz
budynków na dzień 1 stycznia każdego roku. 2. Wykazy
sporządza państwowa służba geodezyjna i kartograficzna w terminach: 1) dla
gmin do dnia 1 lutego każdego roku, 2) dla
województwa do dnia 15 marca każdego roku, 3) dla
kraju do dnia 15 kwietnia każdego roku. 3. W
terenowych i krajowych zestawieniach zbiorczych wykazuje się powierzchnie
geodezyjne. 4. Szczegółowe
zasady sporządzania urzędowych zestawień zbiorczych regulują odrębne
przepisy. § 57. 1. Wykaz
gruntów sporządza się według grup i podgrup rejestrowych. 2. Pole
powierzchni w wykazie gruntów określa się z dokładnością do jednego hektara. 3. Wykaz
gruntów zawiera powierzchnie gruntów oraz użytków gruntowych określonych w §
27. § 58. 1. Wykaz
budynków, o których mowa w § 16, sporządza się według grup rejestrowych
wyszczególnionych w § 25. 2. Wykaz
budynków, o których mowa w § 17, sporządza się według funkcji podstawowych
wymienionych w § 29. Dział III PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I
KOŃCOWE § 59. Do
czasu założenia ewidencji na zasadach, o których mowa w § 30-58, ewidencja
prowadzona jest zarówno na podstawie komputerowych zbiorów danych oraz
operatu istniejącej ewidencji. Czynności techniczne związane z prowadzeniem
ewidencji założonej przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia
wykonuje się na dotychczasowych zasadach. § 60. Operat
ewidencyjny podlega odnowieniu tylko w przypadku stwierdzonej utraty
czytelności. Część opisową operatu sporządza się wówczas w systemie
informatycznym, o którym mowa w § 8. § 61. Prowadzenie
ewidencji założonej przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia
odbywa się na podstawie dotychczasowych przepisów, z tym że istniejącą
ewidencję należy dostosować do przepisów § 25 i 27 w terminie do dnia 31
grudnia 1998 r. § 62. 1. Do
czasu założenia ewidencji na zasadach określonych w niniejszym rozporządzeniu
ośrodek dokumentacji wprowadza system informatyczny, tworzy komputerowe
zbiory danych i przygotowuje dla organu prowadzącego ewidencję dokumenty, o
których mowa w § 39 ust. 8. 2. W
przypadku założenia ewidencji budynków obsługę techniczną powierza się
ośrodkowi dokumentacji. § 63. Do
czasu określenia przez Głównego Geodetę Kraju, w trybie art. 19 ust. 1 pkt 4
ustawy, jednolitego układu odniesień przestrzennych PSWG 92, właściwego dla
prac geodezyjnych i kartograficznych objętych krajowym systemem informacji o
terenie, przepisy § 26 ust. 2 można stosować do układów strefowych
"65" i lokalnych, jeżeli są znane ich związki matematyczne bądź
współczynniki transformacyjne związane z elipsoidą Krasowskiego. § 64. 1. Urzędowe
zestawienia zbiorcze sporządza się w nowym układzie grup rejestrowych,
poczynając od 31 grudnia 1998 r. 2. Wykaz
budynków, o którym mowa w § 58, sporządza się w sposób określony w ust. 1, z
ograniczeniem do obszarów, dla których założono już Rejestr budynków lub
Kartotekę budynków. § 65. 1. Z
dniem wejścia w życie rozporządzenia tracą moc: 1) rozporządzenie
Ministrów Rolnictwa i Gospodarki Komunalnej z dnia 28 czerwca 1955 r. w
sprawie trybu postępowania przy zgłaszaniu i dokonywaniu zmian w danych
objętych ewidencją gruntów i budynków (Dz. U. Nr 27, poz. 159 i z 1962 r. Nr
41, poz. 194), 2) zarządzenie
Ministrów Rolnictwa i Gospodarki Komunalnej z dnia 29 lipca 1955 r. w sprawie
wzorów zgłaszania zmian w danych objętych ewidencją gruntów i budynków
(Monitor Polski Nr 71, poz. 894), 3) zarządzenie
Ministrów Rolnictwa i Gospodarki Komunalnej z dnia 13 maja 1960 r. w sprawie
wprowadzenia do ewidencji gruntów zmian we władaniu gruntami (Monitor Polski
Nr 46, poz. 222, z 1962 r. Nr 48, poz. 234, z 1964 r. Nr 17, poz. 80, z 1965
r. Nr 69, poz. 400 i z 1967 r. Nr 47, poz. 235 oraz z 1970 r. Nr 42, poz.
319), 4) zarządzenie
Ministrów Gospodarki Komunalnej oraz Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z dnia 2
marca 1963 r. w sprawie wprowadzania do ewidencji gruntów zmian powstałych w
wyniku zalesienia gruntów nieleśnych w wykonaniu decyzji wydanych na
podstawie art. 26 i 27 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. o zagospodarowaniu
lasów i nieużytków nie stanowiących własności Państwa oraz niektórych lasów i
nieużytków państwowych (Dz. Urz. Ministerstwa Rolnictwa nr 6, poz. 23 oraz
Dz. Urz. Ministerstwa Gospodarki Komunalnej nr 7, poz. 45), 5) zarządzenie
Ministrów Rolnictwa i Gospodarki Komunalnej z dnia 20 lutego 1969 r. w
sprawie ewidencji gruntów (Monitor Polski Nr 11, poz. 98 i z 1988 r. Nr 7,
poz. 62). 2. Do
czasu założenia ewidencji na zasadach określonych niniejszym rozporządzeniem
do istniejących operatorów ewidencji gruntów stosuje się przepisy, o których
mowa w ust. 1 pkt 5. § 66. Rozporządzenie
wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. |