Akty prawne Dz.U.97.120.768 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ z
dnia 15 września 1997 r. w
sprawie rodzajów dokumentacji medycznej służby medycyny pracy oraz sposobu
jej prowadzenia i przechowywania. (Dz. U. z dnia 6
października 1997 r.) Na podstawie art. 11 ust. 4 ustawy z dnia
27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. Nr 96, poz. 593) zarządza
się, co następuje: § 1. Dokumentacja medyczna służby
medycyny pracy w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi
obejmuje: 1) dokumentację
medyczną indywidualną, którą stanowi karta badania profilaktycznego określona
w § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30
maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu
profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich
wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. Nr 69, poz. 332 i
z 1997 r. Nr 60, poz. 375), 2) dokumentację
medyczną zbiorczą, którą stanowią: a) rejestr
zaświadczeń lekarskich wydawanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie
medycyny pracy (Dz. U. Nr 96, poz. 593), zwanej dalej "ustawą", b) rejestr
zaświadczeń lekarskich wydawanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy, c) księga
przeprowadzonych kontroli, d) księga
podejrzeń oraz rozpoznań chorób zawodowych, e) księga
udzielonych konsultacji, f) księga
odwołań od treści zaświadczeń wydanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c) ustawy, g) księga
wizytacji stanowisk pracy. § 2. Świadczenia zdrowotne służby
medycyny pracy nie wchodzące w zakres
profilaktycznej opieki zdrowotnej są dokumentowane zgodnie z odrębnymi
przepisami. § 3. Zakres informacji zawartych
w rejestrze zaświadczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w
Kodeksie pracy reguluje rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z
dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników,
zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń
lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. Nr 69,
poz. 332 i z 1997 r. Nr 60, poz. 375). § 4. Rejestr zaświadczeń
lekarskich wydawanych na podstawie orzeczeń, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy, zawiera: 1) liczbę
porządkową, 2) imię
i nazwisko oraz adres zamieszkania osoby, której wydano zaświadczenie, 3) określenie
rodzaju wydanego zaświadczenia, 4) datę
wydania zaświadczenia, 5) potwierdzenie
odbioru zaświadczenia. § 5. 1. Księgę
przeprowadzonych kontroli prowadzi wojewódzki lub międzywojewódzki
ośrodek medycyny pracy - w odniesieniu do kontroli podstawowych jednostek
służby medycyny pracy, będących zakładami opieki zdrowotnej, oraz lekarzy i
pielęgniarek praktykujących indywidualnie. 2. Księga przeprowadzonych kontroli, o
której mowa w ust. 1, zawiera: 1) liczbę
porządkową, 2) dane
identyfikacyjne jednostki lub osoby kontrolowanej (nazwa, adres, numer
identyfikacyjny REGON, a w przypadku lekarza i pielęgniarki praktykujących
indywidualnie - imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer z rejestru lekarza
lub pielęgniarki posiadających dodatkowe kwalifikacje oraz numer
identyfikacyjny REGON), 3) daty
rozpoczęcia i zakończenia kontroli, 4) imiona
i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób przeprowadzających kontrolę, 5) przedmiot
kontroli, 6) podstawowe
ustalenia kontroli, 7) zalecenia
pokontrolne, ich adresatów i terminy realizacji zaleceń pokontrolnych. § 6. 1. Księga podejrzeń i
rozpoznań chorób zawodowych zawiera: 1) liczbę
porządkową, 2) dane
identyfikacyjne osoby badanej (imię i nazwisko, adres zamieszkania, PESEL), 3) dane
identyfikacyjne miejsca pracy osoby badanej (nazwę i adres zakładu pracy lub
pracodawcy, numer identyfikacyjny REGON), 4) datę
zarejestrowania podejrzenia o chorobę zawodową, 5) rozpoznanie
choroby zawodowej i datę rozpoznania, 6) informację
o przekazaniu sprawy (datę i nazwę instytucji, do której przekazano sprawę). 2. Księgę prowadzą: 1) podstawowe
jednostki służby medycyny pracy w zakresie danych wymienionych w ust. 1 pkt 1-4 i 6, 2) wojewódzkie
lub międzywojewódzkie ośrodki medycyny pracy i
jednostki badawczo-rozwojowe w dziedzinie medycyny pracy w zakresie danych
wymienionych w ust. 1 pkt 1-6. § 7. Księga udzielonych
konsultacji, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1
ustawy, zawiera: 1) liczbę
porządkową, 2) datę
konsultacji, 3) zakres
konsultacji, 4) określenie
podmiotu, na którego zlecenie udzielono konsultacji. § 8. 1. Księga odwołań od
treści zaświadczeń wydanych do celów określonych w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c) ustawy zawiera: 1) liczbę
porządkową, 2) datę
wniesienia odwołania, 3) dane
identyfikacyjne osoby odwołującej się, 4) przedmiot
odwołania (treść wydanego zaświadczenia), 5) treść
zaświadczenia ustaloną na podstawie ponownego badania lekarskiego. 2. Księgę prowadzą: 1) podstawowe
jednostki służby medycyny pracy oraz wojewódzkie lub międzywojewódzkie
ośrodki medycyny pracy w zakresie danych wymienionych w ust. 1 pkt 1-4 w odniesieniu do odwołań od treści zaświadczeń
wydanych przez te jednostki, 2) wojewódzkie
lub międzywojewódzkie ośrodki medycyny pracy oraz
jednostki badawczo-rozwojowe w dziedzinie medycyny pracy - w zakresie danych
wymienionych w ust. 1 pkt 1-5 w odniesieniu do rozpatrywanych
odwołań. § 9. 1. Księga wizytacji
stanowisk pracy zawiera: 1) liczbę
porządkową, 2) dane
identyfikacyjne pracodawcy, u którego dokonano wizytacji stanowisk pracy, 3) wykaz
stanowisk pracy, na których przeprowadzono wizytację, wraz z oceną zagrożeń
dla zdrowia i życia pracujących, występujących na tych stanowiskach, 4) wnioski
wynikające z oceny zagrożeń oraz adnotacje o sposobie przekazania tych
wniosków. 2. Księgę wizytacji stanowisk pracy
prowadzą podstawowe jednostki służby medycyny pracy oraz pielęgniarki
wykonujące wizytacje stanowisk pracy w ramach profilaktyki indywidualnej. § 10. 1. Dokumentacja
medyczna jest własnością podmiotów zobowiązanych do jej prowadzenia, z
zastrzeżeniem ust. 2. 2. Jeżeli zadania z zakresu
profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującym przejmuje inna jednostka
służby medycyny pracy, indywidualną dokumentację osoby objętej opieką
przekazuje się tej jednostce, w trybie poufnym za pokwitowaniem. 3. W przypadku zakończenia działalności
przez podstawową jednostkę służby medycyny pracy dokumentacja medyczna tej
jednostki jest przekazywana do wojewódzkiego lub międzywojewódzkiego
ośrodka medycyny pracy, na którego obszarze działania jednostka ta prowadziła
działalność. § 11. Okres przechowywania
indywidualnej dokumentacji medycznej służby medycyny pracy wynosi 20 lat. § 12. Rozporządzenie wchodzi w
życie z dniem 1 stycznia 1998 r. |