Akty prawne Dz.U.99.11.95 USTAWA z
dnia 22 stycznia 1999 r. o
ochronie informacji niejawnych. (Dz. U. z dnia 8
lutego 1999 r.) Rozdział 4 Klasyfikowanie informacji niejawnych.
Klauzule tajności Art. 19. 1. Klasyfikowanie informacji
niejawnej oznacza przyznanie tej informacji, w sposób wyraźny, przewidzianej
w ustawie jednej z klauzul tajności, o których mowa w art. 23 i 24. 2. Klasyfikowanie informacji niejawnej
zawartej w materiale, a zwłaszcza utrwalonej w dokumencie, polega na
oznaczeniu tego materiału odpowiednią klauzulą tajności. 3. Informacjom niejawnym, materiałom, a
zwłaszcza dokumentom lub ich zbiorom, przyznaje się klauzulę tajności co najmniej równą najwyżej zaklasyfikowanej
informacji lub najwyższej klauzuli w zbiorze. 4. Dopuszczalne jest przyznawanie
różnych klauzul tajności częściom dokumentu (rozdziałom, załącznikom,
aneksom) lub poszczególnym dokumentom w zbiorze dokumentów, pod warunkiem
wyraźnego ich oznaczenia i wskazania klauzuli tajności po odłączeniu dokumentu
bądź jego części. Art. 20. 1. Informacje
niejawne, którym przyznano określoną klauzulę tajności, z zastrzeżeniem ust.
2, są chronione zgodnie z przepisami ustawy, które dotyczą informacji
niejawnych oznaczonych daną klauzulą tajności. Oznacza to w szczególności, że
informacje takie: 1) mogą
być udostępnione wyłącznie osobie uprawnionej do dostępu do informacji
niejawnych o określonej klauzuli tajności, 2) muszą
być wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane w warunkach
uniemożliwiających ich nieuprawnione ujawnienie, zgodnie z przepisami
określającymi wymagania dotyczące kancelarii tajnych, obiegu i środków
fizycznej ochrony informacji niejawnych, odpowiednich dla przyznanej im
klauzuli tajności, 3) muszą
być chronione, odpowiednio do przyznanej klauzuli tajności, przy zastosowaniu
środków określonych w rozdziale 9. 2. Kierownik jednostki organizacyjnej
zatwierdza, opracowane przez pełnomocnika ochrony, szczegółowe wymagania w
zakresie ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą
"zastrzeżone" w podległych komórkach organizacyjnych. Art. 21. 1. Klauzulę tajności
przyznaje osoba, która jest upoważniona do podpisania dokumentu lub
oznaczenia innego niż dokument materiału. 2. Uprawnienie do przyznawania,
obniżania i znoszenia klauzuli tajności przysługuje wyłącznie w zakresie
posiadanego prawa dostępu do informacji niejawnych. 3. Osoba, o której mowa w ust. 1,
ponosi odpowiedzialność za przyznanie klauzuli tajności i bez jej zgody albo
zgody jej przełożonego klauzula nie może być obniżona lub zniesiona. Dotyczy
to również osoby, która przekazała dane do dokumentu zbiorczego. 4. Zawyżanie lub zaniżanie klauzuli
tajności jest niedopuszczalne. 5. Odbiorca materiału zgłasza osobie, o
której mowa w ust. 1, albo jej przełożonemu fakt wyraźnego zawyżenia lub
zaniżenia klauzuli tajności. W przypadku gdy osoba
ta lub jej przełożony zdecyduje o zmianie klauzuli, powinna poinformować o
tym odbiorców tego materiału. Odbiorcy materiału, którzy przekazali go
kolejnym odbiorcom, są odpowiedzialni za poinformowanie ich o zmianie
klauzuli. Art. 22. Kierownicy jednostek
organizacyjnych zapewniają przeszkolenie podległych im pracowników w zakresie
klasyfikowania informacji niejawnych oraz stosowania właściwych klauzul
tajności, a także procedur ich zmiany i znoszenia. Art. 23. 1. Informacje
niejawne zaklasyfikowane jako stanowiące tajemnicę państwową oznacza się
klauzulą: 1) "ściśle
tajne" - w przypadku gdy ich nieuprawnione
ujawnienie mogłoby spowodować istotne zagrożenie dla niepodległości,
nienaruszalności terytorium albo polityki zagranicznej lub stosunków
międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej albo zagrażać nieodwracalnymi lub
wielkimi stratami dla interesów obronności, bezpieczeństwa państwa i
obywateli lub innych istotnych interesów państwa, albo narazić je na szkodę w
wielkich rozmiarach, 2) "tajne"
- w przypadku gdy ich nieuprawnione ujawnienie
mogłoby spowodować zagrożenie dla międzynarodowej pozycji państwa, interesów
obronności, bezpieczeństwa państwa i obywateli, innych istotnych interesów
państwa albo narazić je na znaczną szkodę. 2. Informacje niejawne zaklasyfikowane
jako stanowiące tajemnicę służbową oznacza się klauzulą: 1) "poufne"
- w przypadku gdy ich nieuprawnione ujawnienie
powodowałoby szkodę dla interesów państwa, interesu publicznego lub prawnie
chronionego interesu obywateli, 2) "zastrzeżone"
- w przypadku gdy ich nieuprawnione ujawnienie
mogłoby spowodować szkodę dla prawnie chronionych interesów obywateli albo jednostki
organizacyjnej. 3. Minister właściwy do spraw
wewnętrznych i Minister Obrony Narodowej, po zasięgnięciu opinii Szefa Urzędu
Ochrony Państwa, określą, w drodze rozporządzenia, sposób oznaczania
materiałów, w tym klauzulami tajności, oraz sposób umieszczania klauzul na
tych materiałach. 4. Minister właściwy do spraw
wewnętrznych i Minister Obrony Narodowej, po zasięgnięciu opinii Szefa Urzędu
Ochrony Państwa, mogą określić, w drodze rozporządzenia, dodatkowe oznaczenia
materiałów, które mogą poprzedzać klauzule wymienione w ust. 1 i 2,
wskazujące na szczególny sposób postępowania z materiałami zawierającymi
informacje niejawne, szczególny tryb ich wytwarzania, przetwarzania,
przekazywania i przechowywania oraz krąg upoważnionych adresatów ze względu na
wymóg wyższego stopnia ich ochrony, także wynikający z umów międzynarodowych,
których Rzeczpospolita Polska jest stroną. Art. 24. Materiały otrzymywane z
zagranicy oraz wysyłane za granicę, w celu wykonania ratyfikowanych umów
międzynarodowych, oznacza się odpowiednią do ich treści klauzulą tajności
określoną w ustawie oraz jej zagranicznym odpowiednikiem. Art. 25. 1. Informacje
niejawne stanowiące tajemnicę państwową, z zastrzeżeniem ust. 2, podlegają
ochronie w sposób określony ustawą przez okres 50 lat od daty ich
wytworzenia. 2. Chronione bez względu na upływ czasu
pozostają: 1) dane
identyfikujące funkcjonariuszy i żołnierzy służb ochrony państwa wykonujących
czynności operacyjno-rozpoznawcze, 2) dane
identyfikujące osoby, które udzieliły pomocy w zakresie czynności
operacyjno-rozpoznawczych organom, służbom i instytucjom państwowym
uprawnionym do ich wykonywania na podstawie ustawy, 3) informacje
niejawne uzyskane od innych państw lub organizacji międzynarodowych, jeżeli
taki był warunek ich udostępnienia. 3. Informacje niejawne stanowiące
tajemnicę służbową podlegają ochronie w sposób określony ustawą przez okres: 1) 5
lat - oznaczone klauzulą "poufne", 2) 2
lat - oznaczone klauzulą "zastrzeżone" -
o ile osoba, o której mowa w art. 21 ust. 1, nie określi okresu krótszego. 3a. Materiały geodezyjne i
kartograficzne, zawierające informacje niejawne stanowiące tajemnicę
służbową, oznaczone klauzulą "poufne", mogą podlegać ochronie przez
okres dłuższy niż określony w ust. 3 pkt 1. 4. Rada Ministrów może określić, w
drodze rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust. 2, które spośród informacji
niejawnych oznaczonych klauzulą "tajne" przestały stanowić
tajemnicę państwową, jeżeli od ich powstania upłynęło co
najmniej 20 lat. 5. Uprawnienia osoby, o której mowa w
art. 21 ust. 1, w zakresie przyznawania, obniżania lub znoszenia klauzuli
tajności materiału oraz określania okresu, przez jaki informacja niejawna
podlega ochronie, przechodzą, w przypadku rozwiązania, zniesienia,
likwidacji, przekształcenia lub reorganizacji dotyczącej stanowiska lub
funkcji tej osoby, na jej następcę prawnego. W razie braku następcy prawnego,
uprawnienia w tym zakresie przechodzą na właściwą służbę ochrony państwa. Rozdział 6 Udostępnianie informacji niejawnych Art. 49. 1. W szczególnie
uzasadnionych przypadkach udostępnienie informacji niejawnych stanowiących
tajemnicę państwową określonej osobie lub instytucji może nastąpić na
podstawie pisemnej zgody odpowiednio Szefów Kancelarii: Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu, Senatu lub Prezesa Rady Ministrów albo
ministra właściwego dla określonego działu administracji rządowej lub
kierownika urzędu centralnego, a w przypadku ich braku - na podstawie
pisemnej zgody właściwej służby ochrony państwa. 2. Zgodę na udostępnienie informacji
niejawnych stanowiących tajemnicę służbową może wyrazić na piśmie kierownik
jednostki organizacyjnej, wyłącznie w odniesieniu do informacji wytworzonych
w tej jednostce. 3. Wyrażenie zgody na udostępnienie
informacji niejawnych nie oznacza zmiany lub zniesienia jej klauzuli tajności
oraz musi określać zakres podmiotowy i przedmiotowy udostępnienia. Rozdział 7 Kancelarie tajne. Kontrola obiegu dokumentów Art. 50. 1. Jednostka
organizacyjna, w której są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub
przechowywane dokumenty zawierające informacje niejawne oznaczone klauzulą
"poufne" lub stanowiące tajemnicę państwową, ma obowiązek
zorganizowania kancelarii, zwanej dalej "kancelarią tajną". 2. Kancelaria tajna stanowi
wyodrębnioną komórkę organizacyjną podległą bezpośrednio pełnomocnikowi
ochrony, odpowiedzialną za właściwe rejestrowanie, przechowywanie, obieg i
wydawanie takich dokumentów uprawnionym osobom. Kancelaria tajna powinna być
zorganizowana w wyodrębnionym pomieszczeniu, zabezpieczonym zgodnie z
przepisami o środkach ochrony fizycznej informacji niejawnych i być
obsługiwana przez pracowników pionu ochrony. Art. 51. Kancelaria tajna jest
zorganizowana odrębnie dla dokumentów o określonej klauzuli tajności, z tym że dopuszczalne jest zorganizowanie jednej kancelarii,
pod warunkiem że dokumenty o różnych klauzulach są fizycznie od siebie
oddzielone i obsługiwane przez osobę posiadającą poświadczenie bezpieczeństwa
odpowiednie do najwyższej klauzuli wytwarzanych, przetwarzanych, przekazywanych
lub przechowywanych w kancelarii dokumentów. Art. 52. 1. Organizacja pracy
kancelarii tajnej musi zapewniać możliwość ustalenia w każdych
okolicznościach, gdzie znajduje się dokument klasyfikowany pozostający w
dyspozycji jednostki organizacyjnej. 2. Dokumenty oznaczone klauzulami:
"ściśle tajne" i "tajne" mogą być wydawane poza
kancelarię tajną jedynie w przypadku, gdy odbiorca zapewnia warunki ochrony
takich dokumentów przed nieuprawnionym ujawnieniem. W razie wątpliwości co do zapewnienia warunków ochrony, dokument
może być udostępniony wyłącznie w kancelarii tajnej. 3. Kancelaria tajna odmawia
udostępnienia lub wydania dokumentu, o którym mowa w art. 50 ust. 1, osobie nie posiadającej stosownego poświadczenia bezpieczeństwa. 4. Fakt zapoznania się przez osobę
uprawnioną z dokumentem zawierającym informacje niejawne stanowiące tajemnicę
państwową podlega odnotowaniu w karcie zapoznania się z tym dokumentem. Art. 53. 1. Rada Ministrów
określi, w drodze rozporządzenia: 1) wymagania
w zakresie organizacji kancelarii tajnych, 2) zakres
i warunki stosowania środków ochrony fizycznej, 3) tryb
obiegu informacji niejawnych, 4) wzór
karty zapoznania się z dokumentem. 2. Minister Obrony Narodowej,
ministrowie właściwi: do spraw wewnętrznych, administracji publicznej, spraw
zagranicznych, finansów publicznych, budżetu i instytucji finansowych, Prezes
Narodowego Banku Polskiego, Prezes Najwyższej Izby Kontroli, Szefowie
Kancelarii: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu, Senatu oraz Prezesa
Rady Ministrów oraz Szef Urzędu Ochrony Państwa określą, każdy w zakresie
swego działania, szczególne zasady organizacji kancelarii tajnych, stosowanie
środków ochrony fizycznej oraz obiegu informacji niejawnych. 3. Minister właściwy do spraw
wewnętrznych i Minister Obrony Narodowej, po zasięgnięciu opinii Szefa Urzędu
Ochrony Państwa, określą, w drodze rozporządzenia, tryb i sposób: 1) przyjmowania, 2) przewożenia, 3) wydawania, 4) ochrony
materiałów -
w celu ich zabezpieczenia przed nieuprawnionym ujawnieniem, utratą,
uszkodzeniem lub zniszczeniem. ZAŁĄCZNIK Nr 1 WYKAZ RODZAJÓW INFORMACJI NIEJAWNYCH
STANOWIĄCYCH TAJEMNICĘ PAŃSTWOWĄ I. Informacje niejawne oznaczone
klauzulą "ściśle tajne": 1. Informacje dotyczące zagrożeń
zewnętrznych bezpieczeństwa państwa o charakterze militarnym, plany i
prognozowanie obronne oraz wynikające z nich decyzje i zadania. 2. Struktura, organizacja i
funkcjonowanie systemu kierowania państwem oraz dowodzenia Siłami Zbrojnymi w
czasie zagrożenia państwa i wojny. 3. Lokalizacja, wyposażenie,
właściwości ochronne i organizacja obrony stanowisk kierowania państwem i
stanowisk dowodzenia Siłami Zbrojnymi w czasie zagrożenia państwa i wojny. 4. Organizacja, funkcjonowanie systemów
łączności kierowania państwem i dowodzenia Siłami Zbrojnymi w czasie
podwyższonej gotowości obronnej i wojny. 5. Centralny program mobilizacji
gospodarki. 6. Informacje dotyczące planowania,
organizacji i funkcjonowania mobilizacyjnego rozwinięcia Sił Zbrojnych. 7. Szczegółowa struktura Sił Zbrojnych
oraz okręgów wojskowych i rodzajów Sił Zbrojnych na czas wojny. 8. Informacje dotyczące możliwości
bojowych Sił Zbrojnych, poszczególnych okręgów wojskowych i rodzajów Sił
Zbrojnych oraz potencjalnego przeciwnika na przewidywanych obszarach i
kierunkach działań wojennych. 9. Zadania bojowe Sił Zbrojnych i
związków operacyjnych. 10. Organizacja i funkcjonowanie
systemu obrony powietrznej i przeciwlotniczej kraju. 11. Organizacja, rozmieszczenie,
zadania i możliwości działania systemu rozpoznania i walki
radioelektronicznej. 12. Planowanie i realizacja
przedsięwzięć w zakresie operacyjnego maskowania wojsk. 13. Planowanie, realizacja, wyniki
badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych o szczególnie ważnym znaczeniu
dla obronności i bezpieczeństwa państwa. 14. Hasła i kody dostępu do urządzeń
przechowujących, przetwarzających i przesyłających informacje oznaczone
klauzulą "ściśle tajne". 15. Systemy łączności planowane,
organizowane i utrzymywane przez służbę łączności podlegającą ministrom
właściwym do spraw wewnętrznych, administracji publicznej, Ministrowi Obrony
Narodowej oraz Szefowi Urzędu Ochrony Państwa. 16. Organizacja, funkcjonowanie,
zabezpieczenie i środki kryptograficznej ochrony przekazu informacji
oznaczonych klauzulą "ściśle tajne" oraz szyfrogramy chronione
algorytmem szyfrowym przeznaczonym dla zabezpieczenia tak oznaczonych
informacji. 17. Organizacja, formy i metody pracy
operacyjnej organów, służb i instytucji państwowych uprawnionych do wykonywania
czynności operacyjno-rozpoznawczych. 18. Szczegółowe kierunki pracy
operacyjnej i zainteresowań służb ochrony państwa. 19. Szczegółowa struktura organizacyjna
oraz etatowa jednostek i komórek organizacyjnych wykonujących czynności
operacyjno-rozpoznawcze w organach, służbach i instytucjach państwowych, o
których mowa w punkcie 17, a także systemy ewidencji danych o
funkcjonariuszach, żołnierzach i pracownikach tych jednostek i komórek
organizacyjnych. 20. Dane identyfikujące lub mogące
doprowadzić do identyfikacji funkcjonariuszy, żołnierzy i pracowników
uprawnionych do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych i
zatrudnionych w organach, służbach i instytucjach państwowych, o których mowa
w punkcie 17. 21. Dane identyfikujące lub mogące doprowadzić
do identyfikacji osób nie będących
funkcjonariuszami, żołnierzami lub pracownikami organów, służb i instytucji
państwowych, o których mowa w punkcie 17, a które udzieliły pomocy tym
organom w zakresie wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych. 22. Informacje dotyczące dokumentów
uniemożliwiających ustalenie danych identyfikujących funkcjonariuszy,
żołnierzy lub pracowników organów, służb i instytucji państwowych, o których
mowa w punkcie 17, lub środków, którymi posługują się przy wykonywaniu
czynności operacyjno-rozpoznawczych. 23. Informacje dotyczące stosowanych na
podstawie przepisów ustawowych: środków technicznych umożliwiających
uzyskiwanie w sposób tajny informacji oraz utrwalanie dowodów; kontroli
korespondencji; zakupu kontrolowanego i przesyłki niejawnie nadzorowanej. 24. Plany i stan zaopatrzenia w sprzęt
i materiały techniki specjalnej organów, służb i instytucji państwowych, o
których mowa w punkcie 17. 25. Informacje i przedmioty uzyskane w
wyniku zastosowania środków technicznych umożliwiających uzyskiwanie w sposób
tajny informacji oraz utrwalanie dowodów, a także w wyniku zastosowania
kontroli korespondencji. 26. Informacje dotyczące planowanych,
wykonywanych i zrealizowanych czynności operacyjno-rozpoznawczych przez
organy, służby i instytucje państwowe, o których mowa w punkcie 17, oraz
informacje i przedmioty uzyskane w wyniku tych czynności, które pozwalają na
identyfikację osób udzielających im pomocy w zakresie wykonywania czynności
operacyjno-rozpoznawczych. 27. Sprawozdania, biuletyny, informacje
i dane statystyczne dotyczące pracy operacyjnej organów, służb i instytucji
państwowej, o których mowa w punkcie 17. 28. Gospodarowanie środkami budżetowymi
i mieniem państwowym na cele specjalne. 29. Organizacja, funkcjonowanie i
środki techniczne radiokontrwywiadowczej ochrony
państwa. 30. Informacje niejawne wymieniane
przez Rzeczpospolitą Polską z Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego,
Unią Europejską i Unią Zachodnioeuropejską oraz z innymi organizacjami
międzynarodowymi i państwami, oznaczone klauzulą "TOP SECRET" lub
równorzędną. II. Informacje niejawne oznaczone
klauzulą "tajne" ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa
oraz porządek publiczny: 1. Planowanie, rozmieszczenie i stan
rezerw państwowych. 2. Resortowe i wojewódzkie programy
mobilizacji gospodarki. 3. Plany obrony cywilnej państwa oraz
plany obrony cywilnej województw. 4. Założenia systemu finansowego
państwa w czasie podwyższonej gotowości obronnej i wojny. 5. Stan rozwinięcia, ukompletowania i
wyposażenia jednostek wojskowych w zakresie nie objętym postanowieniami
Traktatu o konwencjonalnych siłach zbrojnych w Europie (CFE). 6. Szczegółowa struktura Sił Zbrojnych
oraz okręgów wojskowych i rodzajów Sił Zbrojnych. 7. Plany i prognozy rozwoju
organizacyjnego i technicznego Sił Zbrojnych oraz poszczególnych rodzajów
wojsk. 8. Lokalizacja, rodzaj i przeznaczenie
oraz właściwości techniczno-ochronne budownictwa specjalnego. 9. Organizacja kompleksowego
przygotowania jednolitej sieci telekomunikacyjnej państwa dla potrzeb
obronnych. 10. Informacje dotyczące przygotowania,
budowy, zarządzania oraz funkcjonowania systemów i sieci telekomunikacyjnych,
teleinformatycznych i pocztowych służących do przekazywania informacji
niejawnych stanowiących tajemnicę państwową, wykorzystywanych dla potrzeb Sił
Zbrojnych, służb ochrony państwa lub administracji publicznej w zakresie
niezbędnym do zabezpieczenia tych systemów i sieci. 11. Zbiorcze informacje dotyczące
produkcji specjalnej przemysłu obronnego, a także prognozy rozwojowe, plany i
zdolności produkcyjne oraz usługowe przedsiębiorców, jednostek naukowych i
badawczo-rozwojowych w zakresie realizacji zamówień na uzbrojenie i sprzęt
wojskowy. 12. Wojskowe mapy specjalne i fotodokumenty przedstawiające obiekty inżynieryjnej
rozbudowy terenu prognozowanych rejonów i kierunków działań wojennych. 13. Zbiory współrzędnych geodezyjnych
lub prostokątnych punktów położonych na terenach, które mają istotne
znaczenie dla obronności i bezpieczeństwa państwa. 14. Fotogrametryczne i teledetekcyjne zdjęcia lotnicze i naziemne obiektów i
terenów mających istotne znaczenie dla obronności i bezpieczeństwa państwa. 15. Materiały geodezyjne i
kartograficzne zawierające informacje o położeniu, rodzaju, charakterze lub
przeznaczeniu obiektów mających istotne znaczenie dla obronności lub
bezpieczeństwa państwa. 16. Informacje dotyczące przestawienia
gospodarki narodowej na rzecz obronności w czasie podwyższonej gotowości
obronnej państwa i wojny. 17. Informacje dotyczące przygotowania,
organizacji oraz wykorzystywania transportu kolejowego, drogowego i wodnego
oraz ochrony obiektów komunikacyjnych w czasie podwyższonej gotowości
obronnej państwa i wojny. 18. Organizacja i funkcjonowanie
systemu alarmowania wojsk oraz zadania jednostek wojskowych i garnizonów w
procesie osiągania wyższych stanów gotowości bojowej. 19. Zadania centralnych konstytucyjnych
organów państwa, ministrów, centralnych organów administracji rządowej oraz
wojewodów związane z osiąganiem podwyższonej gotowości obronnej państwa. 20. Organizacja i funkcjonowanie
systemu zaopatrywania Sił Zbrojnych w uzbrojenie, sprzęt wojskowy i amunicję
w procesie osiągania wyższych stanów gotowości bojowej. 21. System ewidencji danych o osobach
zajmujących stanowiska związane z obronnością kraju. 22. Informacje dotyczące systemu
ochrony i obrony jednostek organizacyjnych Służby Więziennej na czas
podwyższonej gotowości obronnej państwa i wojny. 23. Organizacja ochrony, na wypadek
wojny, dóbr kultury mających szczególne znaczenie dla dziedzictwa
kulturalnego narodu. 24. Dane dotyczące rezerw rzeczowych
resortu spraw wewnętrznych tworzonych na rzecz wojny. 25. Szczegółowe informacje dotyczące
organizacji, metod i środków służących do ochrony informacji niejawnych
stanowiących tajemnicę państwową, których ujawnienie może spowodować brak ich
skuteczności. 26. Informacje dotyczące planowania,
rozmieszczenia, przeznaczenia i wyposażenia obiektów i nieruchomości specjalnych
oraz plany ich obrony i ochrony. 27. Szczegółowe informacje dotyczące
osób podejrzewanych o prowadzenie działalności godzącej w bezpieczeństwo,
obronność, niezależność, całość lub międzynarodową pozycję państwa albo
działalności terrorystycznej, uzyskane i przetwarzane przez służby ochrony
państwa. 28. Szczegółowa struktura organizacyjna
i etatowa jednostek organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, Wojskowych Służb
Informacyjnych, Policji, Straży Granicznej oraz jednostek wojskowych
podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, chyba że zawierają informacje oznaczone wyższą klauzulą
tajności. 29. System ewidencji danych o
funkcjonariuszach, żołnierzach i pracownikach Urzędu Ochrony Państwa,
Wojskowych Służb Informacyjnych, Policji, Straży Granicznej i jednostek
wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz
dane z tej ewidencji, chyba że zawierają informacje
oznaczone wyższą klauzulą tajności. 30. Dane statystyczne dotyczące spraw
kadrowych służb ochrony państwa, z wyłączeniem danych zamieszczanych w
ustawie budżetowej. 31. Informacje z materiałów
archiwalnych dotyczące pracy operacyjnej, w tym kartoteki i informacje
sporządzone w oparciu o archiwalne materiały operacyjne, chyba
że zawierają informacje oznaczone wyższą klauzulą tajności. 32. System i sposób ochrony granicy
państwowej, kontroli ruchu granicznego, działań antyterrorystycznych,
antysabotażowych, a także informacje dotyczące operacyjnych możliwości
ochrony granicy państwowej. 33. Szczegółowe formy i metody
działania Urzędu Ochrony Państwa, Wojskowych Służb Informacyjnych, Policji,
Straży Granicznej oraz jednostek wojskowych podporządkowanych ministrowi
właściwemu do spraw wewnętrznych, chyba że zawierają
informacje oznaczone wyższą klauzulą tajności. 34. Informacje dotyczące planowanych,
wykonywanych i zrealizowanych czynności operacyjno-rozpoznawczych przez
organy, służby lub instytucje państwowe uprawnione do wykonywania czynności
operacyjno-rozpoznawczych oraz informacje i przedmioty uzyskane w wyniku tych
czynności, chyba że zawierają informacje oznaczone
wyższą klauzulą tajności. 35. Szczegółowe informacje dotyczące
funkcjonowania systemu ochrony informacji niejawnych stanowiących tajemnicę
państwową. 36. Dzienniki korespondencyjne do
rejestracji dokumentów oraz ewidencje innych materiałów zawierających
informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową. 37. Szczegółowe informacje dotyczące
ochrony i zabezpieczenia obiektów ważnych dla gospodarki narodowej albo ze
względu na obronność lub bezpieczeństwo państwa. 38. Szczegółowe informacje dotyczące
planowanych, wykonywanych i zrealizowanych czynności dochodzeniowo-śledczych,
jeżeli ich ujawnienie mogłoby stanowić przeszkodę dla prawidłowego toku
postępowania karnego. 39. Projekty wynalazcze uznane za tajne
zgodnie z przepisami o wynalazczości. 40. Informacje niejawne wymieniane
przez Rzeczpospolitą Polską z Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego,
Unią Europejską i Unią Zachodnioeuropejską oraz z innymi organizacjami
międzynarodowymi i państwami, oznaczone klauzulą "SECRET" lub
równorzędną. III. Informacje niejawne oznaczone
klauzulą "tajne" ze względu na ważny interes państwa: 1. Materiały dla Rady Ministrów
dotyczące potencjału strategicznego państwa oraz strategicznych zamówień
rządowych i ich realizacji. 2. Instrukcje do negocjacji w sprawie
zawierania umów finansowych o znaczeniu ogólnopaństwowym, których ujawnienie
mogłoby mieć wpływ na dalszy tok negocjacji. 3. Wnioski o udzielenie poręczenia,
umowy poręczenia oraz umowy o udzielenie poręczenia dotyczące producentów
sprzętu obronnego. 4. System zabezpieczenia wartości
pieniężnych w bankach państwowych i w przedsiębiorstwach produkujących znaki
pieniężne. 5. Limit rezerwy specjalnej krajowych
znaków pieniężnych w Narodowym Banku Polskim. 6. Informacje o organizacji i
zabezpieczeniu transportów wartości pieniężnych przekraczających równowartość
kwoty 500 tys. EURO organizowanych przez banki państwowe oraz
przedsiębiorstwa produkujące znaki pieniężne. 7. System zabezpieczenia znaków
skarbowych akcyzy w przedsiębiorstwach wytwarzających te znaki, bankach
państwowych i urzędach skarbowych. 8. Informacje związane z projektowaniem
i przygotowaniem do produkcji znaków pieniężnych z wyłączeniem monet
przeznaczonych na cele kolekcjonerskie i papierów wartościowych emitowanych
przez Skarb Państwa i Narodowy Bank Polski oraz znaków skarbowych akcyzy, w
zakresie niezbędnym do ich zabezpieczenia przed podrabianiem lub
przerabianiem, do czasu wprowadzenia ich do obiegu. 9. Informacje dotyczące technologii
produkcji znaków pieniężnych, znaków skarbowych, akcyzy, papierów
wartościowych i kart płatniczych emitowanych przez Skarb Państwa lub Narodowy
Bank Polski albo inne banki państwowe. 10. Informacje dotyczące technologii
produkcji oraz szczegółowych sposobów zabezpieczeń dokumentów tożsamości, a
także innych zabezpieczonych dokumentów wydawanych przez organy władzy
publicznej. 11. Decyzje o skokowych zmianach kursu
złotego w stosunku do walut obcych (dewaluacja, rewaluacja) dokonywane przez
Narodowy Bank Polski do czasu podania ich do publicznej wiadomości. 12. Plany, zasady i systemy organizacji
ochrony oraz zabezpieczenia banków państwowych. 13. Wysokość stóp procentowych
Narodowego Banku Polskiego - do czasu ich podania do publicznej wiadomości. 14. Przedział odchyleń kursu złotego od
centralnego parytetu - do czasu podania ich do publicznej wiadomości. 15. Prace badawczo-rozwojowe o
szczególnie istotnym znaczeniu dla interesu gospodarczego państwa, zlecone
przez ministrów i centralne organy państwowe. 16. Informacje dotyczące rozwiązań
technicznych, technologicznych i organizacyjnych, których ujawnienie
naraziłoby na szkodę ważny interes gospodarczy państwa. 17. Informacje o sposobie działania
urządzeń kontrolno-sygnalizacyjnych i systemów alarmowych zabezpieczających
dostęp do miejsc składowania i stosowania materiałów jądrowych kategorii I i II. 18. Informacje dotyczące planów i zadań
polityki zagranicznej, których ujawnienie naraziłoby na szkodę ważny interes
państwa lub innego podmiotu stosunków międzynarodowych, do czasu oficjalnego
ich ogłoszenia. 19. Materiały, dokumenty, sprawozdania
z negocjacji i konsultacji międzynarodowych oraz umowy międzynarodowe lub ich
części, jeżeli uznane zostały za niejawne na wniosek jednej ze stron. 20. Informacje polityczne, gospodarcze
lub wojskowe dotyczące państw obcych, uzyskane pod warunkiem zapewnienia ich
tajności. 21. Organizacja i funkcjonowanie poczty
dyplomatycznej. 22. System ochrony polskich
przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych. 23. Zadania polskich przedstawicielstw
dyplomatycznych i urzędów konsularnych na czas wojny. 24. Zadania w zakresie ochrony
przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych państw obcych w
Rzeczypospolitej Polskiej w czasie wojny. 25. Plany, prognozy i informacje na
temat rozwoju obrotu z zagranicą sprzętem specjalnym i uzbrojeniem oraz
technologiami i usługami specjalnymi. 26. Informacje niejawne wymieniane
przez Rzeczpospolitą Polską z Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego,
Unią Europejską i Unią Zachodnioeuropejską oraz z innymi organizacjami
międzynarodowymi i państwami, oznaczone klauzulą "SECRET" lub
równorzędną. |