| Akty prawne Dz.U.99.41.414   ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ   z
  dnia 19 kwietnia 1999 r.   w
  sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki
  dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej
  oraz rodzajów tej dokumentacji.   (Dz. U. z dnia 10
  maja 1999 r.)     Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
  (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz.
  496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz.
  759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:     § 1. 1. Rozporządzenie
  reguluje sposób prowadzenia przez publiczne przedszkola, sześcioletnie szkoły
  podstawowe, gimnazja i dotychczasowe szkoły ponadpodstawowe, w tym
  przedszkola i szkoły specjalne, a także przez publiczne placówki
  opiekuńczo-wychowawcze i resocjalizacyjne oraz placówki oświatowo-wychowawcze
  dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej. 2. Rozporządzenie stosuje się także w
  ósmych klasach dotychczasowych szkół podstawowych. 3. Sposób prowadzenia dokumentacji
  przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej przez publiczne
  szkoły artystyczne regulują odrębne przepisy.   § 2. 1. Przedszkole prowadzi
  dla każdego oddziału dziennik zajęć przedszkola, w którym dokumentuje się
  przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej z wychowankami w danym roku szkolnym. 2. Do dziennika zajęć przedszkola
  wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona wychowanków, daty i
  miejsca ich urodzenia, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) i
  adresy ich zamieszkania, oznaczenie realizowanego programu wychowania
  przedszkolnego oraz odnotowuje się obecność wychowanków na zajęciach. Fakt
  przeprowadzenia zajęć potwierdza się podpisem.   § 3. 1. Szkoła podstawowa i
  gimnazjum prowadzą księgę ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi
  szkolnemu, zamieszkałych w obwodzie szkoły, zwaną dalej "księgą
  ewidencji". 2. Do księgi ewidencji wpisuje się -
  według roku urodzenia - imię (imiona) i nazwisko oraz datę, miejsce urodzenia
  i adres zamieszkania dziecka, a także imiona i nazwiska rodziców (prawnych
  opiekunów) oraz adresy ich zamieszkania. 3. W księdze ewidencji odnotowuje się
  corocznie informacje o spełnianiu przez dziecko obowiązku szkolnego w danej
  albo innej szkole, informacje o spełnianiu obowiązku szkolnego poza szkołą
  oraz o odroczeniu spełniania obowiązku szkolnego, ze wskazaniem decyzji, na podstawie której dziecko spełnia obowiązek szkolny poza
  szkołą lub odroczono mu spełnianie tego obowiązku.   § 4. 1. Szkoła prowadzi
  księgę uczniów. 2. Do księgi uczniów wpisuje się imię
  (imiona) i nazwisko oraz datę, miejsce urodzenia i adres zamieszkania ucznia,
  imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) i adresy ich zamieszkania,
  datę przyjęcia do szkoły oraz klasę, do której ucznia przyjęto. W księdze
  odnotowuje się datę ukończenia szkoły albo datę i przyczynę opuszczenia
  szkoły przez ucznia. 3. Wpisów w księdze uczniów dokonuje
  się chronologicznie według dat przyjęcia uczniów do szkoły.   § 5. Wpisów w księdze ewidencji
  oraz w księdze uczniów dokonuje się na podstawie dowodów osobistych lub
  innych dokumentów tożsamości rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego
  ucznia, innych dokumentów zawierających dane podlegające wpisowi do
  odpowiedniej księgi oraz informacji przekazanych przez organ gminy lub
  dyrektora innej szkoły.   § 6. 1. Szkoła prowadzi dla
  każdego oddziału dziennik lekcyjny, w którym dokumentuje się przebieg
  nauczania w danym roku szkolnym. 2. Do dziennika lekcyjnego wpisuje się
  w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona uczniów, daty, miejsca urodzenia i
  adresy ich zamieszkania, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz
  adresy ich zamieszkania, tygodniowy plan zajęć edukacyjnych, oznaczenie
  realizowanych programów nauczania zawartych w zestawie programów nauczania
  dla danego oddziału oraz imiona i nazwiska nauczycieli prowadzących
  poszczególne zajęcia. 3. W dzienniku lekcyjnym wpisuje się
  obecność uczniów na zajęciach edukacyjnych, tematy przeprowadzonych zajęć,
  oceny i zaliczenia uzyskane przez uczniów z poszczególnych zajęć
  edukacyjnych, oceny zachowania, wyniki sprawdzianu lub egzaminu
  przeprowadzonego przez okręgową komisję egzaminacyjną, a także przeprowadzone
  hospitacje. 4. Fakt przeprowadzenia zajęć
  edukacyjnych i hospitacji potwierdza się podpisem. 5. Do dziennika lekcyjnego
  prowadzonego przez szkołę dla dorosłych nie wpisuje się danych dotyczących
  rodziców (prawnych opiekunów) oraz ocen zachowania i zaliczeń.   § 7. Wewnątrzszkolne
  ocenianie uczniów może być także dokumentowane w innym niż dziennik lekcyjny
  dokumencie, określonym w statucie szkoły, z tym że
  ustalone dla ucznia oceny końcoworoczne
  (semestralne), zaliczenia i ocenę zachowania wpisuje się do dziennika
  lekcyjnego. Przepis § 6 ust. 5 stosuje się odpowiednio.   § 8. 1. Szkoła (przedszkole)
  prowadzi dzienniki zajęć, które nie są wpisywane do dziennika lekcyjnego
  (dziennika zajęć przedszkola), jeżeli jest to uzasadnione koniecznością
  dokumentowania przebiegu nauczania i wychowania, w szczególności dziennik
  zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych. 2. Do dziennika zajęć
  dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych wpisuje się w porządku
  alfabetycznym nazwiska i imiona uczniów (wychowanków), indywidualny program
  pracy z uczniem (wychowankiem), a w przypadku zajęć grupowych - program pracy
  grupy, tygodniowy plan zajęć, tematy przeprowadzonych zajęć, obecność uczniów
  (wychowanków) na zajęciach, ocenę ich postępów i wnioski do dalszej pracy. 3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje
  się w szkołach dla dorosłych.   § 9. 1. Szkoła (przedszkole),
  która organizuje zespołowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i
  młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, prowadzi dla każdego
  zespołu uczestników dziennik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w którym
  dokumentuje się przebieg zajęć w danym roku szkolnym. 2. Do dziennika zajęć
  rewalidacyjno-wychowawczych wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i
  imiona uczestników zajęć, daty i miejsca ich urodzenia, imiona i nazwiska
  rodziców (prawnych opiekunów) i adresy ich zamieszkania, obecność uczestników
  na zajęciach, indywidualny program zajęć i opis przebiegu zajęć z każdym
  uczestnikiem. 4. W stosunku do dzieci i młodzieży
  zakwalifikowanych do indywidualnego nauczania i wychowania albo uczestnictwa
  w indywidualnych zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych szkoła (przedszkole)
  prowadzi odrębnie dla każdego ucznia (uczestnika zajęć) odpowiednio dziennik
  indywidualnego nauczania i wychowania lub dziennik indywidualnych zajęć
  rewalidacyjno-wychowawczych.   § 10. 1. Szkoła prowadzi dla
  każdego ucznia przez okres jego nauki w danej szkole arkusz ocen. Wzór
  arkusza ocen określają odrębne przepisy. 2. Wpisów w arkuszu ocen dokonuje się
  na podstawie danych zawartych w księdze uczniów, dzienniku lekcyjnym,
  protokołach egzaminów, protokołach rady pedagogicznej i informacji o wyniku
  sprawdzianu lub egzaminu, przekazanej przez okręgową komisję egzaminacyjną.
  Osoba wypełniająca arkusz ocen potwierdza podpisem zgodność wpisów z
  dokumentami, na podstawie których ich dokonano. 3. Podstawą wpisu o klasyfikowaniu,
  promowaniu lub ukończeniu przez ucznia szkoły jest uchwała rady
  pedagogicznej, której datę wpisuje się do arkusza ocen. 4. Oceny z zajęć edukacyjnych, ocenę
  zachowania, klasę i miesiąc urodzenia ucznia wypełnia się słowami w pełnym
  brzmieniu. W rubrykach nie wypełnionych wpisuje się
  poziomą kreskę, a w przypadku zwolnienia ucznia z zajęć edukacyjnych wpisuje
  się "zwolniony/a". 5. W arkuszu ocen zamieszcza się
  również adnotację o wydaniu świadectwa ukończenia szkoły i jego odpisów oraz
  duplikatu, zezwoleniu na indywidualny tok lub program nauki, sporządzeniu
  odpisu arkusza ocen oraz wpisuje się datę i przyczynę opuszczenia szkoły
  przez ucznia. 6. W przypadku przejścia ucznia do
  innej szkoły przesyła się do tej szkoły odpis arkusza ocen.   § 11. 1. Szkoła zakłada po
  zakończeniu każdego roku szkolnego księgę ocen. Księgę ocen stanowią
  oprawione wykazy tych uczniów wszystkich oddziałów oraz ich arkusze ocen,
  którzy w danym roku szkolnym ukończyli lub opuścili szkołę. Stronice księgi
  ocen należy ponumerować. 2. Do czasu założenia księgi ocen
  arkusze ocen wraz z wykazem uczniów sporządzonym zgodnie z wykazem zawartym w
  dzienniku lekcyjnym oraz protokołami egzaminów warunkujących klasyfikowanie i
  promowanie i pozostałą dokumentację tych egzaminów przechowuje się oddzielnie
  dla każdego oddziału.   § 12. 1. Szkoła dla
  dorosłych kształcąca w formie zaocznej wydaje słuchaczom indeksy. Dopuszcza
  się możliwość wydawania indeksów słuchaczom szkoły dla dorosłych kształcącej
  w formie stacjonarnej, a także uczniom szkoły policealnej i pomaturalnej dla
  młodzieży. 2. Indeks jest dokumentem
  potwierdzającym uzyskane oceny i złożenie egzaminów. Wzór indeksu określają
  odrębne przepisy.   § 13. 1. Sprawdziany
  uzdolnień kierunkowych (predyspozycji) dla kandydatów do klas i gimnazjów
  sportowych, mistrzostwa sportowego, do gimnazjów dwujęzycznych oraz
  prowadzących klasy autorskie, a także postępowanie kwalifikacyjne dla
  kandydatów do klas pierwszych szkół ponadpodstawowych należy dokumentować
  odpowiednio w protokołach tych sprawdzianów i protokołach postępowania
  kwalifikacyjnego. 2. Egzaminy uczniów należy
  dokumentować w protokołach egzaminów.   § 14. Dokumentację przebiegu
  nauczania stanowią także uchwały rady pedagogicznej, dotyczące klasyfikowania
  i promowania uczniów oraz ukończenia szkoły, pisemne prace kontrolne i
  egzaminacyjne oraz zezwolenia na indywidualny tok lub program nauki.   § 15. W szkołach organizujących
  zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem
  umysłowym w stopniu głębokim - w stosunku do uczestników tych zajęć - nie
  stosuje się przepisów § 2, 3, 6-8 i 10-14.   § 16. 1. Szkoła
  (przedszkole), placówka opiekuńczo-wychowawcza i resocjalizacyjna prowadzi
  dziennik pedagoga (psychologa). 2. Do dziennika pedagoga (psychologa)
  wpisuje się tygodniowy plan zajęć, zajęcia (czynności) przeprowadzone w
  poszczególnych dniach, wykaz uczniów (wychowanków) zakwalifikowanych do
  różnych form pomocy, w szczególności pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi pedagog
  (psycholog) współdziała przy wykonywaniu swoich zadań. 3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje
  się w szkołach dla dorosłych.   § 17. 1. Szkoła
  (przedszkole), placówka opiekuńczo-wychowawcza i resocjalizacyjna prowadzi
  dla każdego ucznia (wychowanka) dokumentację badań i czynności
  uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa,
  logopedę i lekarza. 2. Ośrodek szkolno-wychowawczy i
  placówka resocjalizacyjna prowadzi ponadto dla każdego wychowanka
  dokumentację dotyczącą zmiany jego postawy, sporządzaną przez wychowawcę na
  podstawie diagnozy i prognozy wstępnej pracy wychowawczo-dydaktycznej. 3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w
  szkołach dla dorosłych.   § 18. 1. Placówka opiekuńczo-wychowawcza
  i resocjalizacyjna prowadzi dla każdej grupy wychowanków dziennik zajęć
  wychowawczych, w którym dokumentuje się przebieg zajęć wychowawczych w danym
  roku szkolnym. 2. Do dziennika zajęć wychowawczych
  wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona wychowanków, daty i
  miejsca ich urodzenia, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) i
  adresy ich zamieszkania, klasę i okresy nauki (semestry), zajęcia edukacyjne,
  liczbę opuszczonych godzin zajęć (usprawiedliwionych i nie
  usprawiedliwionych), uwagi o wychowankach oraz zajęcia w placówce w
  dniach nauki, zajęcia powtarzające się okresowo, plan pracy na okres
  (semestr), kontakty z rodziną wychowanka, tygodniowe założenia wychowawcze i
  realizację planu pracy, oceny śródroczne i końcoworoczne
  (semestralne) oraz zaliczenia uzyskane przez wychowanków z poszczególnych
  zajęć edukacyjnych i ocenę zachowania.   § 19. 1. Placówka
  oświatowo-wychowawcza, z wyjątkiem szkolnego schroniska młodzieżowego,
  prowadzi dla każdego koła (sekcji, zespołu, klubu), a w przypadku centrum
  kształcenia praktycznego - grupy uczniów, dziennik zajęć stałych oraz
  dziennik zajęć okresowych i okazjonalnych, w których dokumentuje się przebieg
  tych zajęć w danym roku szkolnym. 2. Do dziennika zajęć stałych wpisuje
  się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona uczniów (wychowanków), daty i
  miejsca ich urodzenia, nazwiska i imiona rodziców (prawnych opiekunów) i
  adresy ich zamieszkania, założenia programowe na dany rok szkolny, tygodniowy
  rozkład zajęć i tematy przeprowadzonych zajęć oraz obecność uczniów
  (wychowanków) na zajęciach. 3. Do dziennika zajęć okresowych i
  okazjonalnych wpisuje się w szczególności założenia programowe zajęć i liczbę
  ich uczestników.   § 20. 1. W przypadku
  zniszczenia dokumentacji przebiegu nauczania wskutek pożaru, powodzi lub
  innych zdarzeń losowych dyrektor szkoły powołuje komisję w celu ustalenia
  zakresu zniszczeń oraz odtworzenia tej dokumentacji, przede wszystkim księgi
  uczniów, arkuszy ocen i protokołów egzaminów dojrzałości. 2. Odtworzenia dokumentacji dokonuje
  się na podstawie zachowanej dokumentacji przebiegu nauczania i innych
  dokumentów oraz zeznań świadków. Protokoły egzaminów dojrzałości należy
  odtwarzać na podstawie zeznań członków państwowych komisji egzaminacyjnych. 3. Z przebiegu prac komisji sporządza
  się protokół, zawierający w szczególności: imienny skład komisji, termin
  rozpoczęcia i zakończenia prac komisji, opis zniszczonej dokumentacji
  przebiegu nauczania oraz podstawę, na jakiej dokonano jej odtworzenia. Do
  protokołu dołącza się spisane zeznania świadków. Protokół podpisują wszyscy
  członkowie komisji. 4. O powołaniu komisji i wynikach jej
  pracy dyrektor szkoły zawiadamia kuratora oświaty.   § 21. Dyrektor szkoły (przedszkola), placówki
  opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej oraz placówki
  oświatowo-wychowawczej ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i
  przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i
  opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz za wydawanie uczniom
  (wychowankom) dokumentów zgodnych z posiadaną przez szkołę (przedszkole) i
  placówkę dokumentacją.   § 22. Zasady gromadzenia i
  przechowywania dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i
  opiekuńczej określają odrębne przepisy.   § 23. Traci moc zarządzenie nr 5
  Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 marca 1993 r. w sprawie sposobu
  prowadzenia przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne dokumentacji
  przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów
  tej dokumentacji (Dz. Urz. MEN Nr 4, poz. 12 oraz z 1997 r. Nr 8, poz. 35 i
  Nr 9, poz. 41).   § 24. 1. Rozporządzenie
  wchodzi w życie z dniem 1 września 1999 r., z zastrzeżeniem ust. 2. 2. Przepisy § 6 ust. 3 i § 10 ust. 2,
  w zakresie odnotowywania wyników sprawdzianów lub egzaminów przeprowadzanych
  przez okręgowe komisje egzaminacyjne, wchodzą w życie z dniem 1 września 2001
  r.   |