Akty prawne Dz.U.99.41.414 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z
dnia 19 kwietnia 1999 r. w
sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki
dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej
oraz rodzajów tej dokumentacji. (Dz. U. z dnia 10
maja 1999 r.) Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz.
496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz.
759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje: § 1. 1. Rozporządzenie
reguluje sposób prowadzenia przez publiczne przedszkola, sześcioletnie szkoły
podstawowe, gimnazja i dotychczasowe szkoły ponadpodstawowe, w tym
przedszkola i szkoły specjalne, a także przez publiczne placówki
opiekuńczo-wychowawcze i resocjalizacyjne oraz placówki oświatowo-wychowawcze
dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej. 2. Rozporządzenie stosuje się także w
ósmych klasach dotychczasowych szkół podstawowych. 3. Sposób prowadzenia dokumentacji
przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej przez publiczne
szkoły artystyczne regulują odrębne przepisy. § 2. 1. Przedszkole prowadzi
dla każdego oddziału dziennik zajęć przedszkola, w którym dokumentuje się
przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej z wychowankami w danym roku szkolnym. 2. Do dziennika zajęć przedszkola
wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona wychowanków, daty i
miejsca ich urodzenia, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) i
adresy ich zamieszkania, oznaczenie realizowanego programu wychowania
przedszkolnego oraz odnotowuje się obecność wychowanków na zajęciach. Fakt
przeprowadzenia zajęć potwierdza się podpisem. § 3. 1. Szkoła podstawowa i
gimnazjum prowadzą księgę ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi
szkolnemu, zamieszkałych w obwodzie szkoły, zwaną dalej "księgą
ewidencji". 2. Do księgi ewidencji wpisuje się -
według roku urodzenia - imię (imiona) i nazwisko oraz datę, miejsce urodzenia
i adres zamieszkania dziecka, a także imiona i nazwiska rodziców (prawnych
opiekunów) oraz adresy ich zamieszkania. 3. W księdze ewidencji odnotowuje się
corocznie informacje o spełnianiu przez dziecko obowiązku szkolnego w danej
albo innej szkole, informacje o spełnianiu obowiązku szkolnego poza szkołą
oraz o odroczeniu spełniania obowiązku szkolnego, ze wskazaniem decyzji, na podstawie której dziecko spełnia obowiązek szkolny poza
szkołą lub odroczono mu spełnianie tego obowiązku. § 4. 1. Szkoła prowadzi
księgę uczniów. 2. Do księgi uczniów wpisuje się imię
(imiona) i nazwisko oraz datę, miejsce urodzenia i adres zamieszkania ucznia,
imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) i adresy ich zamieszkania,
datę przyjęcia do szkoły oraz klasę, do której ucznia przyjęto. W księdze
odnotowuje się datę ukończenia szkoły albo datę i przyczynę opuszczenia
szkoły przez ucznia. 3. Wpisów w księdze uczniów dokonuje
się chronologicznie według dat przyjęcia uczniów do szkoły. § 5. Wpisów w księdze ewidencji
oraz w księdze uczniów dokonuje się na podstawie dowodów osobistych lub
innych dokumentów tożsamości rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego
ucznia, innych dokumentów zawierających dane podlegające wpisowi do
odpowiedniej księgi oraz informacji przekazanych przez organ gminy lub
dyrektora innej szkoły. § 6. 1. Szkoła prowadzi dla
każdego oddziału dziennik lekcyjny, w którym dokumentuje się przebieg
nauczania w danym roku szkolnym. 2. Do dziennika lekcyjnego wpisuje się
w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona uczniów, daty, miejsca urodzenia i
adresy ich zamieszkania, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz
adresy ich zamieszkania, tygodniowy plan zajęć edukacyjnych, oznaczenie
realizowanych programów nauczania zawartych w zestawie programów nauczania
dla danego oddziału oraz imiona i nazwiska nauczycieli prowadzących
poszczególne zajęcia. 3. W dzienniku lekcyjnym wpisuje się
obecność uczniów na zajęciach edukacyjnych, tematy przeprowadzonych zajęć,
oceny i zaliczenia uzyskane przez uczniów z poszczególnych zajęć
edukacyjnych, oceny zachowania, wyniki sprawdzianu lub egzaminu
przeprowadzonego przez okręgową komisję egzaminacyjną, a także przeprowadzone
hospitacje. 4. Fakt przeprowadzenia zajęć
edukacyjnych i hospitacji potwierdza się podpisem. 5. Do dziennika lekcyjnego
prowadzonego przez szkołę dla dorosłych nie wpisuje się danych dotyczących
rodziców (prawnych opiekunów) oraz ocen zachowania i zaliczeń. § 7. Wewnątrzszkolne
ocenianie uczniów może być także dokumentowane w innym niż dziennik lekcyjny
dokumencie, określonym w statucie szkoły, z tym że
ustalone dla ucznia oceny końcoworoczne
(semestralne), zaliczenia i ocenę zachowania wpisuje się do dziennika
lekcyjnego. Przepis § 6 ust. 5 stosuje się odpowiednio. § 8. 1. Szkoła (przedszkole)
prowadzi dzienniki zajęć, które nie są wpisywane do dziennika lekcyjnego
(dziennika zajęć przedszkola), jeżeli jest to uzasadnione koniecznością
dokumentowania przebiegu nauczania i wychowania, w szczególności dziennik
zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych. 2. Do dziennika zajęć
dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych wpisuje się w porządku
alfabetycznym nazwiska i imiona uczniów (wychowanków), indywidualny program
pracy z uczniem (wychowankiem), a w przypadku zajęć grupowych - program pracy
grupy, tygodniowy plan zajęć, tematy przeprowadzonych zajęć, obecność uczniów
(wychowanków) na zajęciach, ocenę ich postępów i wnioski do dalszej pracy. 3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje
się w szkołach dla dorosłych. § 9. 1. Szkoła (przedszkole),
która organizuje zespołowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i
młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, prowadzi dla każdego
zespołu uczestników dziennik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w którym
dokumentuje się przebieg zajęć w danym roku szkolnym. 2. Do dziennika zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i
imiona uczestników zajęć, daty i miejsca ich urodzenia, imiona i nazwiska
rodziców (prawnych opiekunów) i adresy ich zamieszkania, obecność uczestników
na zajęciach, indywidualny program zajęć i opis przebiegu zajęć z każdym
uczestnikiem. 4. W stosunku do dzieci i młodzieży
zakwalifikowanych do indywidualnego nauczania i wychowania albo uczestnictwa
w indywidualnych zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych szkoła (przedszkole)
prowadzi odrębnie dla każdego ucznia (uczestnika zajęć) odpowiednio dziennik
indywidualnego nauczania i wychowania lub dziennik indywidualnych zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych. § 10. 1. Szkoła prowadzi dla
każdego ucznia przez okres jego nauki w danej szkole arkusz ocen. Wzór
arkusza ocen określają odrębne przepisy. 2. Wpisów w arkuszu ocen dokonuje się
na podstawie danych zawartych w księdze uczniów, dzienniku lekcyjnym,
protokołach egzaminów, protokołach rady pedagogicznej i informacji o wyniku
sprawdzianu lub egzaminu, przekazanej przez okręgową komisję egzaminacyjną.
Osoba wypełniająca arkusz ocen potwierdza podpisem zgodność wpisów z
dokumentami, na podstawie których ich dokonano. 3. Podstawą wpisu o klasyfikowaniu,
promowaniu lub ukończeniu przez ucznia szkoły jest uchwała rady
pedagogicznej, której datę wpisuje się do arkusza ocen. 4. Oceny z zajęć edukacyjnych, ocenę
zachowania, klasę i miesiąc urodzenia ucznia wypełnia się słowami w pełnym
brzmieniu. W rubrykach nie wypełnionych wpisuje się
poziomą kreskę, a w przypadku zwolnienia ucznia z zajęć edukacyjnych wpisuje
się "zwolniony/a". 5. W arkuszu ocen zamieszcza się
również adnotację o wydaniu świadectwa ukończenia szkoły i jego odpisów oraz
duplikatu, zezwoleniu na indywidualny tok lub program nauki, sporządzeniu
odpisu arkusza ocen oraz wpisuje się datę i przyczynę opuszczenia szkoły
przez ucznia. 6. W przypadku przejścia ucznia do
innej szkoły przesyła się do tej szkoły odpis arkusza ocen. § 11. 1. Szkoła zakłada po
zakończeniu każdego roku szkolnego księgę ocen. Księgę ocen stanowią
oprawione wykazy tych uczniów wszystkich oddziałów oraz ich arkusze ocen,
którzy w danym roku szkolnym ukończyli lub opuścili szkołę. Stronice księgi
ocen należy ponumerować. 2. Do czasu założenia księgi ocen
arkusze ocen wraz z wykazem uczniów sporządzonym zgodnie z wykazem zawartym w
dzienniku lekcyjnym oraz protokołami egzaminów warunkujących klasyfikowanie i
promowanie i pozostałą dokumentację tych egzaminów przechowuje się oddzielnie
dla każdego oddziału. § 12. 1. Szkoła dla
dorosłych kształcąca w formie zaocznej wydaje słuchaczom indeksy. Dopuszcza
się możliwość wydawania indeksów słuchaczom szkoły dla dorosłych kształcącej
w formie stacjonarnej, a także uczniom szkoły policealnej i pomaturalnej dla
młodzieży. 2. Indeks jest dokumentem
potwierdzającym uzyskane oceny i złożenie egzaminów. Wzór indeksu określają
odrębne przepisy. § 13. 1. Sprawdziany
uzdolnień kierunkowych (predyspozycji) dla kandydatów do klas i gimnazjów
sportowych, mistrzostwa sportowego, do gimnazjów dwujęzycznych oraz
prowadzących klasy autorskie, a także postępowanie kwalifikacyjne dla
kandydatów do klas pierwszych szkół ponadpodstawowych należy dokumentować
odpowiednio w protokołach tych sprawdzianów i protokołach postępowania
kwalifikacyjnego. 2. Egzaminy uczniów należy
dokumentować w protokołach egzaminów. § 14. Dokumentację przebiegu
nauczania stanowią także uchwały rady pedagogicznej, dotyczące klasyfikowania
i promowania uczniów oraz ukończenia szkoły, pisemne prace kontrolne i
egzaminacyjne oraz zezwolenia na indywidualny tok lub program nauki. § 15. W szkołach organizujących
zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem
umysłowym w stopniu głębokim - w stosunku do uczestników tych zajęć - nie
stosuje się przepisów § 2, 3, 6-8 i 10-14. § 16. 1. Szkoła
(przedszkole), placówka opiekuńczo-wychowawcza i resocjalizacyjna prowadzi
dziennik pedagoga (psychologa). 2. Do dziennika pedagoga (psychologa)
wpisuje się tygodniowy plan zajęć, zajęcia (czynności) przeprowadzone w
poszczególnych dniach, wykaz uczniów (wychowanków) zakwalifikowanych do
różnych form pomocy, w szczególności pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi pedagog
(psycholog) współdziała przy wykonywaniu swoich zadań. 3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje
się w szkołach dla dorosłych. § 17. 1. Szkoła
(przedszkole), placówka opiekuńczo-wychowawcza i resocjalizacyjna prowadzi
dla każdego ucznia (wychowanka) dokumentację badań i czynności
uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa,
logopedę i lekarza. 2. Ośrodek szkolno-wychowawczy i
placówka resocjalizacyjna prowadzi ponadto dla każdego wychowanka
dokumentację dotyczącą zmiany jego postawy, sporządzaną przez wychowawcę na
podstawie diagnozy i prognozy wstępnej pracy wychowawczo-dydaktycznej. 3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w
szkołach dla dorosłych. § 18. 1. Placówka opiekuńczo-wychowawcza
i resocjalizacyjna prowadzi dla każdej grupy wychowanków dziennik zajęć
wychowawczych, w którym dokumentuje się przebieg zajęć wychowawczych w danym
roku szkolnym. 2. Do dziennika zajęć wychowawczych
wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona wychowanków, daty i
miejsca ich urodzenia, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) i
adresy ich zamieszkania, klasę i okresy nauki (semestry), zajęcia edukacyjne,
liczbę opuszczonych godzin zajęć (usprawiedliwionych i nie
usprawiedliwionych), uwagi o wychowankach oraz zajęcia w placówce w
dniach nauki, zajęcia powtarzające się okresowo, plan pracy na okres
(semestr), kontakty z rodziną wychowanka, tygodniowe założenia wychowawcze i
realizację planu pracy, oceny śródroczne i końcoworoczne
(semestralne) oraz zaliczenia uzyskane przez wychowanków z poszczególnych
zajęć edukacyjnych i ocenę zachowania. § 19. 1. Placówka
oświatowo-wychowawcza, z wyjątkiem szkolnego schroniska młodzieżowego,
prowadzi dla każdego koła (sekcji, zespołu, klubu), a w przypadku centrum
kształcenia praktycznego - grupy uczniów, dziennik zajęć stałych oraz
dziennik zajęć okresowych i okazjonalnych, w których dokumentuje się przebieg
tych zajęć w danym roku szkolnym. 2. Do dziennika zajęć stałych wpisuje
się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona uczniów (wychowanków), daty i
miejsca ich urodzenia, nazwiska i imiona rodziców (prawnych opiekunów) i
adresy ich zamieszkania, założenia programowe na dany rok szkolny, tygodniowy
rozkład zajęć i tematy przeprowadzonych zajęć oraz obecność uczniów
(wychowanków) na zajęciach. 3. Do dziennika zajęć okresowych i
okazjonalnych wpisuje się w szczególności założenia programowe zajęć i liczbę
ich uczestników. § 20. 1. W przypadku
zniszczenia dokumentacji przebiegu nauczania wskutek pożaru, powodzi lub
innych zdarzeń losowych dyrektor szkoły powołuje komisję w celu ustalenia
zakresu zniszczeń oraz odtworzenia tej dokumentacji, przede wszystkim księgi
uczniów, arkuszy ocen i protokołów egzaminów dojrzałości. 2. Odtworzenia dokumentacji dokonuje
się na podstawie zachowanej dokumentacji przebiegu nauczania i innych
dokumentów oraz zeznań świadków. Protokoły egzaminów dojrzałości należy
odtwarzać na podstawie zeznań członków państwowych komisji egzaminacyjnych. 3. Z przebiegu prac komisji sporządza
się protokół, zawierający w szczególności: imienny skład komisji, termin
rozpoczęcia i zakończenia prac komisji, opis zniszczonej dokumentacji
przebiegu nauczania oraz podstawę, na jakiej dokonano jej odtworzenia. Do
protokołu dołącza się spisane zeznania świadków. Protokół podpisują wszyscy
członkowie komisji. 4. O powołaniu komisji i wynikach jej
pracy dyrektor szkoły zawiadamia kuratora oświaty. § 21. Dyrektor szkoły (przedszkola), placówki
opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej oraz placówki
oświatowo-wychowawczej ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i
przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i
opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz za wydawanie uczniom
(wychowankom) dokumentów zgodnych z posiadaną przez szkołę (przedszkole) i
placówkę dokumentacją. § 22. Zasady gromadzenia i
przechowywania dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i
opiekuńczej określają odrębne przepisy. § 23. Traci moc zarządzenie nr 5
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 marca 1993 r. w sprawie sposobu
prowadzenia przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne dokumentacji
przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów
tej dokumentacji (Dz. Urz. MEN Nr 4, poz. 12 oraz z 1997 r. Nr 8, poz. 35 i
Nr 9, poz. 41). § 24. 1. Rozporządzenie
wchodzi w życie z dniem 1 września 1999 r., z zastrzeżeniem ust. 2. 2. Przepisy § 6 ust. 3 i § 10 ust. 2,
w zakresie odnotowywania wyników sprawdzianów lub egzaminów przeprowadzanych
przez okręgowe komisje egzaminacyjne, wchodzą w życie z dniem 1 września 2001
r. |