Akty prawne ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY z dnia 16
września 2002 r. w sprawie
postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz
zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych. (Dz. U. Nr 167,
poz. 1375) Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o
narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 1983 r. Nr 38, poz. 173,
z 1989 r. Nr 34, poz. 178, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775, z
1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr
155, poz. 1016, z 2000 r. Nr 48, poz. 546 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr
76, poz. 806 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676) zarządza się, co następuje: § 1. Dokumentacja wytwarzana i gromadzona przez organy i
jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 14
lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, zwanej dalej
"ustawą", dzieli się na: 1) materiały archiwalne - wchodzące do państwowego zasobu archiwalnego; 2) dokumentację niearchiwalną - inną dokumentację,
niestanowiącą materiałów archiwalnych. § 2. Sposób oznaczania kategorii dokumentacji, o której mowa w
§ 1, ze względu na okresy jej przechowywania określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia. § 3. 1. Rzeczową klasyfikację oraz kwalifikację dokumentacji
ze względu na okresy jej przechowywania, wytwarzanej i gromadzonej przez
organy i jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy,
zawierają jednolite rzeczowe wykazy akt, zwane dalej "wykazami
akt". 2. Wykazy akt w organach i jednostkach organizacyjnych, o
których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, stanowią podstawę rejestracji i
gromadzenia dokumentacji w akta spraw. 3. Wykazy akt w organach i jednostkach organizacyjnych, o
których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, wprowadzają: 1) ministrowie i inne centralne organy państwowe dla urzędów
ich obsługujących oraz kierownicy centralnych państwowych jednostek
organizacyjnych - w porozumieniu z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych; 2) niewymienione w pkt 1 organy administracji publicznej i
kierownicy niewymienionych w pkt 1 jednostek organizacyjnych - w porozumieniu
z dyrektorem właściwego miejscowo archiwum państwowego. 4. W uzasadnionych przypadkach podmioty, o których mowa w ust.
3 pkt 1, mogą wprowadzić wykaz akt dla nadzorowanych i podległych jednostek
organizacyjnych, w trybie określonym w ust. 3 pkt 1. 5. Przykładowy wykaz akt typowych dla organów państwowych i
państwowych jednostek organizacyjnych, służący za podstawę ustalenia wykazu
akt, stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia. 6. Jednostki organizacyjne inne niż państwowe, o których mowa
w art. 5 ust. 1 ustawy, stosują przykładowy wykaz akt typowych, o których
mowa w ust. 5, odpowiednio oraz wprowadzają w trybie, o którym mowa w ust. 3
i 4. § 4. 1. Dokumentacja niearchiwalna, o której mowa w § 1,
podlega brakowaniu po upływie okresu przechowywania określonego we właściwym
wykazie akt. 2. Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej polega na ocenie jej
przydatności do celów praktycznych, wydzieleniu dokumentacji nieprzydatnej i
przekazaniu jej na makulaturę. 3. Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej przez organy i
jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, następuje na
podstawie zgody. § 5. 1. Zgoda na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej, o
której mowa w § 4 ust. 3, może być: 1) jednorazowa; 2) generalna - dla całej dokumentacji niearchiwalnej lub jej
części. 2. Zgodę, o której mowa w ust. 1 pkt 1, wyraża dyrektor
miejscowo właściwego archiwum państwowego. 3. Zgodę, o której mowa w ust. 1 pkt 2, wyraża Naczelny
Dyrektor Archiwów Państwowych. 4. Generalna zgoda na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej,
przechowywanej przez organy i jednostki organizacyjne, o których mowa w art.
5 ust. 1 ustawy, w których działają archiwa zakładowe, może być wyrażona
wówczas, gdy materiały archiwalne tam przechowywane są uporządkowane zgodnie
z instrukcją kancelaryjną, o której mowa w art. 6 ust. 2 ustawy. § 6. 1. Wnioski o wyrażenie zgody na brakowanie dokumentacji
niearchiwalnej organy i kierownicy jednostek organizacyjnych, o których mowa
w art. 5 ust. 1 ustawy, składają dyrektorowi miejscowo właściwego archiwum
państwowego. 2. Miejscowo właściwym archiwum państwowym, o którym mowa w
ust. 1, jest: 1) dla państwowych organów i jednostek organizacyjnych
obejmujących działalnością obszar całego kraju, mających swoją siedzibę w
Warszawie - właściwe archiwum państwowe o charakterze centralnym; 2) dla państwowych jednostek organizacyjnych oraz organów i
jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego niewymienionych w pkt 1 -
archiwum państwowe właściwe ze względu na ich siedzibę. § 7. 1. Do wniosku o zgodę jednorazową dołącza się: 1) protokół oceny dokumentacji niearchiwalnej, którego wzór
stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia; 2) spis dokumentacji niearchiwalnej przeznaczonej do
przekazania na makulaturę lub zniszczenie, którego wzór stanowi załącznik nr
4 do rozporządzenia, albo spis dokumentacji technicznej niearchiwalnej
przeznaczonej na makulaturę lub zniszczenie, którego wzór stanowi załącznik
nr 5 do rozporządzenia. 2. Protokół oraz spis dokumentacji niearchiwalnej, o których
mowa w ust. 1, sporządza komisja powołana przez organ lub kierownika
jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, w której
skład wchodzą: kierownik komórki organizacyjnej, któremu podlega archiwum
zakładowe lub składnica akt, osoba kierująca lub prowadząca archiwum
zakładowe albo składnicę akt oraz przedstawiciele komórek organizacyjnych,
których dokumentacja niearchiwalna podlega brakowaniu. 3. W przypadku trudności w ocenie brakowanej dokumentacji
niearchiwalnej, organ lub kierownik jednostki organizacyjnej, o których mowa
w ust. 2, zwraca się do miejscowo właściwego archiwum państwowego o
przeprowadzenie ekspertyzy. § 8. 1. Wniosek o wyrażenie zgody generalnej na brakowanie
dokumentacji niearchiwalnej powinien zawierać uzasadnienie potrzeby uzyskania
takiej zgody, w szczególności stwierdzenie prawidłowego uporządkowania
materiałów archiwalnych oraz określenie rodzaju dokumentacji niearchiwalnej,
która podlega brakowaniu w ramach uzyskanej zgody. 2. Jednostki organizacyjne, które uzyskały zgodę generalną na
brakowanie dokumentacji niearchiwalnej, przeprowadzają czynności brakowania w
trybie określonym w § 7 ust. 2. § 9. Jednostki organizacyjne przechowują w archiwum zakładowym
lub w składnicy akt dokumenty brakowania, o których mowa w § 7 ust. 1, wraz z
dowodami przekazania nieprzydatnej dokumentacji niearchiwalnej na makulaturę
bądź protokółami jej zniszczenia. § 10. 1. Jednostki organizacyjne przekazują materiały
archiwalne do właściwego archiwum państwowego nie później niż po upływie 25
lat od ich wytworzenia, z zastrzeżeniem ust. 2. 2. Termin określony w ust. 1 nie dotyczy: 1) ksiąg stanu cywilnego, skorowidzów do tych ksiąg, akt i innych
dokumentów stanu cywilnego, akt sądowych oraz innych materiałów archiwalnych,
których okres przechowywania w archiwach zakładowych określony jest odrębnymi
przepisami; 2) materiałów archiwalnych, których gromadzenie i
przechowywanie Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych powierzył właściwym
jednostkom organizacyjnym; 3) materiałów archiwalnych, o których mowa w art. 32 ustawy. § 11. 1. W przypadku ustania działalności organów i jednostek
organizacyjnych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy: 1) materiały archiwalne przekazuje się do właściwego archiwum
państwowego, z tym że materiały archiwalne, dla których nie upłynął 25-letni
okres od ich wytworzenia, a które są niezbędne do działalności organu lub
jednostki organizacyjnej przejmującej zadania i funkcje organu lub jednostki
organizacyjnej, której działalność ustała, przekazuje się temu organowi lub
jednostce; 2) dokumentację niearchiwalną przekazuje się organowi lub
jednostce organizacyjnej przejmującej zadania i funkcje organu lub jednostki
organizacyjnej, której działalność ustała. 2. W przypadku braku następcy prawnego, dokumentację
niearchiwalną wytworzoną i zgromadzoną przez organ państwowy lub państwową
jednostkę organizacyjną, której okres przechowywania nie upłynął, przekazuje
się rzeczowo właściwemu organowi administracji rządowej. 3. Dokumentację niearchiwalną, wytworzoną i zgromadzoną przez
pozostałe jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy,
przekazuje się odpłatnie na przechowywanie instytucjom zawodowo trudniącym
się przechowywaniem dokumentacji lub Stowarzyszeniu Archiwistów Polskich. W
takim przypadku likwidator zapewnia w planie likwidacji odpowiednie środki
finansowe. Umowa przechowania powinna być zawarta do końca okresu
przechowywania dokumentacji. § 12. 1. Archiwa państwowe o charakterze centralnym przejmują
materiały archiwalne jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 25 ust.
2 ustawy. 2. Archiwa państwowe niemające charakteru centralnego
przejmują materiały archiwalne jednostek organizacyjnych mających siedzibę na
obszarze działania archiwum państwowego, z wyłączeniem jednostek, o których
mowa w ust. 1. § 13. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w
art. 5 ust. 1 ustawy, powiadamia o zamiarze przekazania materiałów
archiwalnych dyrektora właściwego archiwum państwowego, przedstawiając wraz z
wnioskiem dwa egzemplarze spisu zdawczo-odbiorczego, sporządzonego według
wzoru określonego w załączniku nr 6 do rozporządzenia, podpisanego przez
kierownika jednostki organizacyjnej. 2. Przed przejęciem materiałów archiwalnych dyrektor archiwum
państwowego sprawdza stan oraz prawidłowość uporządkowania materiałów
archiwalnych. 3. Dyrektor archiwum państwowego może, w przypadku nieuporządkowania
materiałów archiwalnych w sposób określony w § 15, odmówić ich przejęcia do
czasu dokonania odpowiednich zmian i poprawek, określając termin ich
wykonania. 4. Przekazanie materiałów archiwalnych odbywa się na podstawie
spisu zdawczo-odbiorczego, o którym mowa w ust. 1. 5. Dyrektor archiwum państwowego określa w porozumieniu z
zainteresowaną jednostką organizacyjną termin i miejsce przejęcia materiałów
archiwalnych. 6. Koszty związane z przygotowaniem i konserwacją materiałów
archiwalnych oraz ich przekazaniem ponosi jednostka organizacyjna
przekazująca materiały. § 14. 1. Uporządkowanie materiałów archiwalnych polega na
podziale rzeczowym teczek i prawidłowym ułożeniu materiałów wewnątrz teczek,
ich opisaniu, nadaniu właściwego układu, sporządzeniu ewidencji oraz
technicznym zabezpieczeniu. 2. Materiały archiwalne powinny być ułożone wewnątrz teczek w
kolejności spraw, a w ramach sprawy - chronologicznie, poczynając od
pierwszego pisma wszczynającego sprawę. Poszczególne strony akt znajdujących
się w teczce powinny być opatrzone kolejną numeracją. 3. Opisanie materiałów archiwalnych polega na umieszczeniu na
wierzchniej stronie każdej teczki: 1) nazwy jednostki organizacyjnej i komórki organizacyjnej, w
której materiały powstały; 2) znaku akt, to jest symbolu literowego komórki
organizacyjnej oraz symbolu klasyfikacyjnego według wykazu akt,
obowiązującego w jednostce organizacyjnej; 3) tytułu teczki, to jest nazwy hasła klasyfikacyjnego według
wykazu akt, obowiązującego w danej jednostce organizacyjnej, i informacji o
rodzaju materiałów archiwalnych, znajdujących się w teczce; 4) rocznych dat krańcowych, to jest dat najwcześniejszego i
najpóźniejszego materiału archiwalnego w teczce; 5) sygnatury teczki, to jest numeru spisu zdawczo-odbiorczego
i numeru pozycji teczki w spisie zdawczo-odbiorczym; 6) symbolu kwalifikacyjnego materiałów archiwalnych (kategoria
A); 7) liczby stron w teczce. 4. Nadanie materiałom archiwalnym właściwego układu polega na
ułożeniu teczek zgodnie ze strukturą organizacyjną jednostki organizacyjnej,
obowiązującą w czasie, w którym materiały te powstały, w ramach
poszczególnych komórek organizacyjnych według kolejności symboli
klasyfikacyjnych wykazu akt jednostki organizacyjnej. 5. Sporządzenie ewidencji materiałów archiwalnych polega na
umieszczeniu ich w spisie zdawczo-odbiorczym, o którym mowa w § 13 ust. 1,
wypełnionym pismem maszynowym lub techniką elektroniczną, w kolejności
zgodnej z nadanym im układem. W przypadku sporządzenia spisu
zdawczo-odbiorczego techniką elektroniczną, jego zapis przekazuje się
archiwum państwowemu w postaci wydruku i na nośniku elektronicznym w formacie
określonym przez dyrektora archiwum państwowego. § 15. 1. Spis zdawczo-odbiorczy sporządza się w trzech
egzemplarzach, z których dwa przeznaczone są dla archiwum państwowego, a
jeden dla jednostki organizacyjnej przekazującej materiały archiwalne. 2. W przypadku konieczności sporządzenia dodatkowej ewidencji,
dyrektor archiwum państwowego określa jej formę. W szczególności ewidencja
może być sporządzona w formie inwentarza lub skorowidza i wykonana także
techniką elektroniczną. 3. Do spisu zdawczo-odbiorczego materiałów archiwalnych
przeznaczonych do przekazania należy dołączyć informację zawierającą
podstawowe dane dotyczące zmian organizacyjnych, jakie nastąpiły w czasie, z
którego pochodzą przekazywane materiały archiwalne. 4. W przypadku przekazywania materiałów archiwalnych jednostki
organizacyjnej, której działalność ustała, do spisu zdawczo-odbiorczego
należy dołączyć: 1) podstawowe dane dotyczące organizacji i zakresu działania
jednostki organizacyjnej w ujęciu chronologicznym; 2) spis materiałów archiwalnych, dla których nie upłynął
25-letni okres od ich wytworzenia, przekazanych jednostce organizacyjnej
przejmującej zadania i funkcje jednostki organizacyjnej, której działalność
ustała. § 16. Przekazywane materiały należy: 1) przesznurować w teczkach po usunięciu spinaczy i innych
elementów metalowych; 2) umieścić w odpowiednich opakowaniach, wykonanych z
materiałów chroniących przed uszkodzeniem mechanicznym, chemicznym lub
biologicznym; 3) zapakować w pudła lub paczki w postaci ustalonej w
porozumieniu z dyrektorem właściwego archiwum państwowego, w zależności od
rodzaju materiałów archiwalnych, zaopatrzone w etykiety z nazwą jednostki
organizacyjnej i komórki organizacyjnej oraz sygnaturami teczek lub innych
materiałów archiwalnych. § 17. Materiały archiwalne stanowiące dokumentację techniczną,
statystyczną, geologiczną, kartograficzną i geodezyjną, fonograficzną i
fotograficzną oraz utrwaloną na innych nośnikach należy uporządkować i
przygotować do przekazania w sposób uzgodniony z dyrektorem właściwego
archiwum państwowego. § 18. Przepisy § 13-17 stosuje się odpowiednio przy
przejmowaniu przez archiwa państwowe materiałów archiwalnych, o których mowa
w art. 44 ustawy. § 19. Traci moc rozporządzenie Ministra Nauki, Szkolnictwa
Wyższego i Techniki z dnia 25 lipca 1984 r. w sprawie zasad klasyfikowania i
kwalifikowania dokumentacji oraz zasad i trybu przekazywania materiałów
archiwalnych do archiwów państwowych (Dz. U. z 1984 r. Nr 41, poz. 216). § 20. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia. Minister
Kultury: W. Dąbrowski |